Mode

De modewereld is een mannenwereld: er zijn amper vrouwelijke CEO’s

De modewereld is een mannenwereld: er zijn amper vrouwelijke CEO’s

Foto: Shutterstock

In de (Amerikaanse) modewereld is er geen sprake van een glazen plafond, wel van een stoffen. Dat stelt het rapport ‘Unraveling the fabric ceiling’ van het internationale accountants- en belastingadviseurbedrijf PwC. Amper 12,5 procent van de CEO’s bij kledinglabels is vrouwelijk en dat terwijl vrouwen net de grootste doelgroep zijn.

PwC onderwierp alle modebedrijven uit de Fortune 1000, de ranglijst van de grootste Amerikaanse bedrijven, aan een onderzoek en kwam tot de conclusie dat amper 12,5 procent van de CEO’s vrouwen zijn. Daarmee deed de sector het nog slechter dan pakweg de ruimtevaart (20 procent) en de financiële wereld (18 procent).

Dat is een opvallend cijfer, zeker omdat vrouwen nog steeds de belangrijkste doelgroep zijn en het meeste geld uitgeven aan kleding. Volgens PwC zouden ze zelfs verantwoordelijk zijn voor 80 procent van de omzet in de modewereld. Zelfs in de 61 bedrijven die zich enkel op vrouwenkleding richten, is de CEO in 75 procent van de gevallen een man.

Twee keer beter

De cijfers worden alleen nog maar grotesker als je weet dat 80 procent van diegenen die afstuderen aan de modescholen vrouwen zijn, maar vervolgens in vele gevallen maar opklimmen tot het middenkader en dat “bedrijven uit de Fortune 1000 die geleid worden door vrouwen het door de band genomen twee keer beter doen dan andere bedrijven”, stelt PwC.

Een eerder onderzoek van het magazine Glamour in samenwerking met Council of Fashion Designers of America en consultingbureau McKinsey & Company had al een gelijkaardig resultaat opgeleverd. PwC roept daarom bedrijven op om de raden van bestuur evenwichtiger te maken en echt te meten hoe groot de gendergelijkheid binnen hun bedrijf wel is.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees