Corrigeer
camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

WEG MET DE WEGWERPTENT Belgische festivals steunen Britse campagne

Wegwerptent. Het woord alleen al. Een tentje dat na gebruik (lees: na een aantal slapeloze en zweterige nachten) in de vuilnisbak belandt. Een Britse campagne wil er komaf mee maken. “Het moet anders”, beaamt Tomorrowland. Het dancefestival zet daarom komende zomer extra in op recyclage. En ook andere Belgische festivals trekken aan de alarmbel.

Zo recycleer je mee op de weide

Stop met het verkopen en promoten van spotgoedkope wegwerptenten in supermarkten. Dat vraagt de vereniging van onafhankelijke festivals in het Verenigd Koninkrijk. Jaarlijks blijven er immers zo’n 250.000 van die tentjes liggen op het kampeerterrein van festivals. “Eén plastic wegwerptent is goed voor 8.700 rietjes of 250 bekers”, zegt CEO Paul Reed. “Festivalgangers kunnen dus wel degelijk hun ecologische voetafdruk beperken door hun tent terug mee te nemen naar huis in plaats van ze weg te gooien.”

Schrap het woord

Ook in ons land zien festivalgangers het vaak niet zitten om hun (vuile) tent op te ruimen en te hergebruiken. Zo verzamelde Tomorrowland vorige zomer ruim 75 ton afval op Dreamville, het kampeerterrein waar tijdens twee festivalweekends bijna 80.000 mensen verbleven. Tenten, koelboxen, slaapzakken of rubberen laarzen: alle mogelijke kampeerspullen bleven er liggen. “We begrijpen de vakantie- en feeststemming volkomen, maar dat wil nog niet zeggen dat je alles zomaar kan achterlaten”, zegt woordvoerster Debby Wilmsen. “In het dagelijkse leven gooi je toch ook geen dingen op de grond om ze te laten liggen?”

“Het gaat al mis bij de benaming”, zegt Nele Bigarré van Rock Werchter. “Het hoort niet zo dat tenten in de markt worden gezet worden als ‘wegwerp’. Dat woord schrappen, zou al een eerste stap zijn in de goede richting.” Het festival deelde ook een video van de Britse campagne op de eigen Facebook-pagina. “Wij zetten zoals elk jaar hard in op sensibilisering. Maar het vraagt natuurlijk ook een inspanning van de festivalganger zelf.”

Decathlon start eigen campagne

En die festivalganger kan makkelijk aan een goedkoop tentje geraken bij ketens als Decathlon: voor 24 euro koop je daar al er een tent voor twee personen. Geen groot financieel verlies dus als je hem na één keer dumpt. “Als marktleider voelen we toch enige verantwoordelijkheid voor dit probleem”, erkent woordvoerder Bohdan Lamon. “We hebben er natuurlijk geen controle over wat klanten uiteindelijk met onze tenten doen, maar we willen wel de juiste boodschap meegeven.” De sportwinkel start daarom een eigen campagne. “Samen met verschillende universiteiten bekijken we hoe we dit probleem kunnen aanpakken. En we willen ook gaan samenwerken met festivals.”

Zo recycleer je mee op de weide

De Belgische festivals zetten al jaren in op duurzaamheid, maar komende zomer komen daar nog extra initiatieven bij. Ook Tomorrowland en Pukkelpop denken aan het milieu.

Tomorrowland

De organisatie gebruikt gerecycleerde tenten van de vorige editie en verhuurt die dit jaar via camp2camp. “Vooral handig voor buitenlandse festivalgangers, die hebben weinig ruimte om met tent te reizen.”

Een heleboel krukjes, tafels, zetels en decorstukken voor het podium zullen worden vervaardigd uit gerecycleerd pmd.

Pukkelpop

De trouwe Pukkelpopganger die al eens graag een pintje drinkt, doet dat misschien wel uit hetzelfde bekertje als het jaar voordien. “Onze bierbekers zijn al langer gemaakt uit gerecycleerd materiaal, maar dit jaar is dat voor het eerst met ons eigen afval gebeurd.” (evdg)