Mode

Bella Hadid kust vrouw voor Calvin Klein, maar dat is niet naar de zin van de LGBTQ -gemeenschap

Het Amerikaanse merk Calvin Klein toont in een nieuwe ‘My Calvins’-campagne topmodel Bella Hadid. Daarin kust de 22-jarige schone met een virtuele vrouw. Dat is niet naar de zin van de LGBTQ-gemeenschap, zo is de afgelopen dagen gebleken. Het merk heeft intussen excuses aangeboden.

In het filmpje zien we Bella Hadid en het virtuele model dat de naam Lil Miquela meekreeg. Beide dames komen in beeld, wandelen naar elkaar toe en delen een innige kus. De boodschap achter de reclame luidt: “In het leven gaat het erom deuren openen. Creëer nieuwe dromen waarvan je niet eens wist dat ze bestonden.”

Bij kritische kijkers valt vooral iets anders op aan de campagne. Ze noemen de video een geval van ‘queerbaiting’. Met die term wordt een marketingtechniek bedoeld waarbij bedrijven hetero’s inschakelen om elkaar te kussen om bij de holebigemeenschap interesse op te wekken, maar tegelijk ook een heteropubliek aan te spreken. Velen vinden dan ook dat het modelabel beter met twee echte lesbische modellen had gewerkt.

Excuses

Calvin Klein heeft intussen al op de controverse gereageerd met een statement. “Het concept van onze nieuwste campagne is vrijheid promoten bij verschillende identiteiten, en ook bij verschillende seksuele geaardheden. Deze specifieke campagne werd gemaakt om de conventionele normen en stereotypes uit te dagen. We hebben de lijnen tussen realiteit en verbeelding vervaagd.”

“We begrijpen dat dit als queerbaiting kan worden geïnterpreteerd, maar als bedrijf dat zich inzet voor de LGBTQ-rechten was het allerminst onze bedoeling om de gemeenschap op een verkeerde manier te representeren. We willen ons verontschuldigen bij de mensen die we hebben beledigd.”

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees