Dit is een exclusief artikel voor jou.

Abonnee worden? Kies je leesformule

Corrigeer
camera closecorrect down facebook gplus Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

De filedruk op de Brusselse Ring is de voorbije jaren alleen maar toegenomen.ssj

Lijst van quick wins concentreert zich op knooppunten en fietsinfrastructuur

Vlaanderen heeft negen miljoen veil voor vlotter verkeer op Brusselse Ring

Regio

-

Om het verkeer vlotter en veiliger te laten verlopen op het oostelijke deel van de Brusselse Ring, is er een hele lijst met zogenaamde ‘quick wins’ uitgewerkt. Voor het westelijke deel trekt Vlaams mobiliteitsminister Weyts geld uit voor studiewerk.

Uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat doorheen de jaren de filedruk op de Brusselse Ring (R0) alleen maar is toegenomen. Vergeleken met 2012 is er een filetoename van 40 procent op de Buitenring en 16 procent op de Binnenring. Vooral op het noordelijke deel is het vaak aanschuiven, en daar zijn inmiddels de eerste werken gestart om het doorgaand en lokaal verkeer te scheiden over een afstand van 20 kilometer tussen de E40 richting de kust en de E40 richting Leuven. Ook wordt er geïnvesteerd in 60 kilometer aan fietswegen en 60 kilometer aan traminfrastructuur. Alles samen gaat het om een investering van liefst 3 miljard euro. De Brusselse Ring heeft echter ook nog een westelijk en oostelijk deel, en ook daar staat een en ander te gebeuren. Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) maakt 9 miljoen euro vrij voor concrete ingrepen in het oosten en studiewerk voor het westen. “Na de Ring rond Antwerpen is de Ring rond Brussel het grootste knelpunt in ons verkeer”, zegt Weyts. “We moeten de volledige Ring rond Brussel onder handen nemen. Het verkeer moet vlotter en veiliger, en we moeten meer mensen verleiden om de auto in te ruilen voor de fiets en het openbaar vervoer.”

Fietssnelwegen

Voor de oostkant ligt de focus op de grote knooppunten: het Leonardkruispunt, het Vierarmenkruispunt, het Groenendaalkruispunt en het nieuwe op- en afrittencomplex aan de Brabandtlaan. “Het studiewerk naar deze knelpunten bracht verschillende zogeheten ‘quick wins’ aan het licht”, legt minister Weyts uit. “Het gaat om gerichte ingrepen die snel uitgevoerd kunnen worden omdat er geen bestemmingswijziging nodig en de locaties onder Vlaamse bevoegdheid vallen. De geplande ingrepen zijn vaak gericht op de fiets. Zo worden bestaande fietssnelwegen voltooid, en bijkomende fietsverbindingen aangelegd.” Van de dertien quick wins kunnen de eerste volgend jaar al uitgevoerd worden.

Rond maken

Het westelijke deel van de Ring – van Halle tot het knooppunt in Groot-Bijgaarden – moet het sluitstuk vormen. Voor het studiewerk hiervoor heeft minister Weyts het nodige geld vrijgemaakt. Aangezien een vrij aanzienlijk deel op Brussels grondgebied ligt, werkt de Vlaamse overheid hiervoor samen met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Minister Weyts wil nog niet vooruitlopen op de resultaten, maar stelt wel vast dat het onder meer met de fietsverbindingen beter kan.

Ben Weyts Vlaams minister van Mobiliteit “We moeten de volledige Ring rond Brussel onder handen nemen”

De vraag is ook of het westelijke en oostelijke deel ooit met elkaar verbonden zullen worden. “Het ideaalbeeld is het rondmaken van de Brusselse Ring”, zegt Weyts. “Dat zou zorgen voor het scheiden van het lokaal en het doorgaand verkeer. Het rondmaken zal wel via ondertunneling moeten gebeuren.”

Het beste van Enkel voor abonnees