Dit is een exclusief artikel voor jou.

Abonnee worden? Kies je leesformule

Corrigeer
camera closecorrect down facebook gplus Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

De filedruk op de Brusselse Ring is de voorbije jaren alleen maar toegenomen.ssj

Lijst van ‘quick wins’ concentreert zich op knooppunten en fietsinfrastructuur

Vlaanderen heeft negen miljoen veil voor vlotter verkeer op Brusselse Ring

Brussel

-

Om het verkeer vlotter en veiliger te laten verlopen op het oostelijke deel van de Brusselse Ring, is er een hele lijst met zogeheten ‘quick wins’ uitgewerkt. Voor het westelijke deel trekt Vlaams mobiliteitsminister Weyts geld uit voor studiewerk.

Uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat doorheen de jaren de filedruk op de Brusselse Ring (R0) alleen maar is toegenomen. Vergeleken met 2012 is er een filetoename van 40 procent op de Buitenring en 16 procent op de Binnenring. Vooral op het noordelijke deel is het vaak aanschuiven, en daar zijn inmiddels de eerste werken gestart om het doorgaand en lokaal verkeer te scheiden over een afstand van 20 kilometer tussen de E40 richting de kust en de E40 richting Leuven. Ook wordt er geïnvesteerd in 60 kilometer aan fietswegen en 60 kilometer aan traminfrastructuur. Alles samen een investering van liefst 3 miljard euro.

Ook op het westelijke en oostelijke deel van de Brusselse Ring staat een en ander te gebeuren. Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) maakt 9 miljoen euro vrij voor concrete ingrepen in het oosten en studiewerk voor het westen. “Na de Ring rond Antwerpen is de Ring rond Brussel het grootste knelpunt in ons verkeer”, zegt Weyts. “We staan met zijn allen stil, en dus moeten we de volledige Ring rond Brussel onder handen nemen. Het verkeer moet vlotter en veiliger, en we moeten meer mensen verleiden om de auto in te ruilen voor de fiets en het openbaar vervoer. Zo wordt ook de Ring ontlast.”

Fietssnelwegen

Voor de R0 Oost ligt de focus op de grote knooppunten: het Leonardkruispunt, Vierarmenkruispunt, Groenendaalkruispunt en nieuwe op- en afrittencomplex aan de Brabandtlaan. “Het studiewerk naar deze knelpunten bracht enkele ‘quick wins’ aan het licht”, zegt Weyts. “Het gaat om gerichte ingrepen die snel uitgevoerd kunnen worden omdat er geen bestemmingswijziging nodig en de locaties onder Vlaamse bevoegdheid vallen. De geplande ingrepen zijn vaak gericht op de fiets. Zo worden bestaande fietssnelwegen voltooid en bijkomende fietsverbindingen aangelegd.” Van de dertien ‘quick wins’ kunnen de eerste volgend jaar al uitgevoerd worden. Voor werken op lange termijn loopt er een studie.

Rond maken

Ben Weyts Vlaams minister van Mobiliteit “We moeten de volledige Ring rond Brussel aanpakken”

Het westelijke deel van de Ring – van Halle tot het knooppunt in Groot-Bijgaarden – moet het sluitstuk vormen. Voor het studiewerk heeft minister Weyts geld vrijgemaakt. Omdat een vrij aanzienlijk deel op Brussels grondgebied ligt, werkt de Vlaamse overheid hiervoor samen met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Minister Weyts wil nog niet vooruitlopen op de resultaten, maar stelt wel vast dat het onder meer met de fietsverbindingen beter kan. “Langs het kanaal Brussel-Charleroi heb je wel een fietssnelweg, waarin we ook investeren. Maar andere fietssnelwegen aan de zuidkant van Brussel zijn er niet. Ik heb wel geïnvesteerd in een nieuw fietspad op de Alsembergsesteenweg in Dworp, maar met de vele zijstraten en opritten is dat geen fietssnelweg.”

De vraag is ook of het westelijke en oostelijke deel ooit met elkaar verbonden zullen worden. “Het ideaalbeeld is het rondmaken van de Brusselse Ring, wat wel via ondertunneling zou moeten gebeuren”, zegt Weyts. “Dat zou het lokaal en doorgaand verkeer scheiden. Nu nemen nog veel bestuurders bijvoorbeeld in Groenendaal de Duboislaan en zo de Alsembergsesteenweg in Dworp om in Huizingen de Brusselse Ring weer op te rijden.”

Het beste van Enkel voor abonnees