Corrigeer
camera closecorrect down facebook gplus Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

De brandweer liet de wagen in een container met water zakken.   BFM

Batterijen van elektrische auto’s zijn extreem moeilijk te blussen

Brandweer laat uitgebrande Tesla in container met water zakken om af te koelen

Antwerpen

-

Na een brand in het havengebied moest de brandweer zaterdagavond een Tesla in een container met water laten zakken. De batterijen zijn immers extreem moeilijk te blussen.

Ze hadden al een brandgeur geroken toen ze thuis waren vertrokken, het Nederlandse koppel dat zaterdagavond zijn Tesla ­Model S stond op te laden aan de Super Charger aan Luithagen in het havengebied. Maar terwijl de batterijen aan het opladen waren, vloog de dure elektrische auto in brand.

Zo’n brand vergt een heel andere aanpak dan een conventionele autobrand. “Dat hebben we vorige zomer aan den lijve ondervonden”, zegt Jasmien O van de Antwerpse brandweer. “In juli was een elektrische auto van het deelplatform Poppy in brand gevlogen. Met heel veel water hebben we de auto toen geblust en gekoeld, maar achteraf vloog hij opnieuw in brand.”

De brandweer bestudeerde de aanpak van gelijkaardige incidenten: als een elektrische auto in brand vliegt, laat de brandweer meteen een container met water komen. “De auto wordt daarin ondergedompeld voor minstens 24 uur. Daarna controleren we met de warmtecamera of de batterijen voldoende zijn afgekoeld.”

Jasmien O Brandweer Zone Antwerpen "Het is de tweede keer dat we een container met water gebruikten, we hebben niet oneindig veel containers”

Elektrische auto’s zijn erg moeilijk te blussen vanwege een niet te stoppen chemische reactie in de lithium-ion-batterijen, die ook in een Tesla zitten. De temperatuur in de batterijcellen blijft hierdoor stijgen, en het vuur laait dus ook telkens weer op.

Thermal runaway

“Nu er meer elektrische auto’s rondrijden, moeten wij op zoek naar geschikte manieren om een eventuele brand te lijf te gaan. Het is de tweede keer dat we de procedure met de watercontainer moeten toepassen, maar we hebben natuurlijk niet oneindig veel containers”, aldus O. “We blijven dus wel nadenken over de beste aanpak.” Tegelijkertijd benadrukt de brandweer ook dat elektrische voertuigen niet onveiliger zijn dan conventionele. “Wij rukken wekelijks uit voor autobranden en slechts zelden gaat het om elektrische auto’s”, zegt O. “Maar we merken wel dat mensen er bang voor lijken te zijn.” Branden met elektrische voertuigen, en dan specifiek Tesla’s, lijken wel meer aandacht te krijgen. Dat heeft allicht ook te maken met het feit dat het dure auto’s zijn: een Tesla Model S kost algauw 100.000 euro.

Wereldnieuws

In april van dit jaar gingen beelden van een spontane brand bij een Tesla Model S in Sjanghai in geen tijd de wereld rond, en toen een week later hetzelfde gebeurde in Hongkong was dat opnieuw wereldnieuws. Tot grote ergernis van oprichter Elon Musk. Hij schreef al verschillende keren dat een Tesla “tot 500 procent minder kans heeft” om in brand te vliegen dan voertuigen met een verbrandingsmotor.

De uitgebrande laadpaal. bfm

INFO

Het beste van Enkel voor abonnees