Boekhandel Paard van Troje stopt (nog lang niet)

Boekhandel Paard van Troje stopt (nog lang niet)
Gent -

Het nieuws sloeg in als een bom. Vanmorgen had boekhandel Het Paard van Troje een foto gepost van haar etalage op de Kouter. Naast de tekst “Boekhandel van het Jaar”, stond in droge letters: “Wij Stoppen. Bedankt voor alle jaren”. Er werd met verstomming gereageerd. Met tranen ook. En met nog maar eens beschuldigende vingers naar het circulatieplan. Tot twee uur later bleek dat het om een campagne ging van Unizo om mensen aan te sporen meer te “winkelhieren” of lokaal te shoppen. “Het schokeffect heeft gewerkt.”

“Ik ben toch geschrokken van de heftigheid van de reacties”, bekende zaakvoerder Bart Van Aken van de onafhankelijke boekhandel Het Paard van Troje. In een mum van tijd hadden 30.000 mensen het bericht op de Facebookpagina van Het Paard Van Troje gelezen en/of verspreid. 242 mensen schreven meteen een opmerking . Sommige slimmeriken hadden iets door: “Een mooie stunt die een marketingprijs verdient”. Anderen leken getroffen door een paniekaanval. “Neeeeee!!!Jullie mogen niet stoppen!! “

“Ik heb ook huilende klanten aan de telefoon gehad”, zegt Van Aken. “Sommigen vonden dan weer dat ik dit niet had mogen doen daags nadat in Sint-Niklaas de onafhankelijke boekhandel ‘t Oneindige Verhaal bekendmaakte dat ze écht moet sluiten. Maar de reacties waren toch overwegend positief. En ik wist niet dat er zo veel mensen zijn die ons zo hard zouden missen als we echt zouden sluiten.”

Om 11.30 uur vulde Bart Van Aken de tekst “Wij Stoppen” op de etalage aan met de woorden “Nog lang niet”. Daaronder werd het opzet van de misleidende boodschap duidelijk : “Bedankt voor alle jaren dat jij al winkelhiert”, verwijzend naar een nieuwe campagne van Unizo om mensen aan te zetten bij voorkeur lokaal te shoppen.

Broodnodige stunt

“Het schokeffect heeft gewerkt”, zegt een tevreden Jos Vermeiren, directeur van Unizo Oost-Vlaanderen. “Het is goed te zien dat als het niet goed gaat met onze gekende huizen van vertrouwen, de mensen vol emotie reageren. En door deze stunt zal de discussie aangezwengeld worden over lokale economie en de noodzaak om bij lokale handelaars te kopen.”

“Wij waren bereid mee te werken aan deze actie”, zegt Van Aken “omdat je mensen soms een geweten moet schoppen. Het is broodnodig dat mensen lokaal winkelen. Mensen beseffen te weinig dat zij daardoor ook de lokale welvaart versterken. Wij stellen bijvoorbeeld 20 mensen tewerk die hier in de buurt wonen.”

“Het is jammer dat iedereen een apotheek in zijn wijk wil maar dan wel massaal geneesmiddelen online koopt”, zegt schepen van Economie Sophie Bracke (Open VLD), die de actie ondersteunt.

“Het is vaak uit gemakzucht dat mensen met een klik van de muis iets online bestellen”, aldus Van Aken. “Maar ze realiseren zich niet dat het geld dat ze storten naar het buitenland gaat en daar ook blijft.”

Zielloos

“Ken jij lokale verenigingen die sponsorgeld krijgen van een Amazon of een Zalando?”, zegt Jos Vermeiren. “Het zijn altijd lokale handelaars van wie de naam op de ledenshirts prijkt. Laat alle lokale winkels verdwijnen en de stad wordt zielloos. Kijk naar de Veldstraat die enkel nog uit ketens bestaat en na 18 uur een doodse indruk geeft.”

Vermeiren roept ook de beleidsmakers op om de plaatselijke ondernemers te steunen. “Het is een goede zaak dat het stadsbestuur van Gent bijvoorbeeld op The Loop geen groot retailcenter heeft vergund. Want die winkels aan de rand van een stad zuigen het stadscentrum leeg. Wat maakt de Brabantdam of de Walpoortstraat zo’n aangename, levendige straten? De aparte lokale winkeltjes.”

Maar nog maar enkele weken geleden klaagde die andere onafhankelijke boekhandel Walry nog aan dat de Gentse stadsbibliotheek liever haar boeken aankoopt bij grote (iets goedkopere) ketens dan bij de plaatselijke boekwinkels...

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio