Proximus lanceert vernieuwd tv-platform Pickx

Proximus lanceert vernieuwd tv-platform Pickx

Foto: Photo News

Proximus steekt zijn tv-aanbod in een nieuw jasje en geeft het ook een nieuwe naam: Proximus Pickx. Zowel op tv, op de website als in de app wil Proximus zijn klanten beter wegwijs maken in het grote aanbod. CEO Dominique Leroy kondigde aan dat daar al zeker dit jaar geen prijsverhoging mee gepaard gaat.

Op het nieuwe platform, dat qua lay-out sterk op streamingdienst Netflix lijkt, staan ook nieuwsberichten over onder meer tv, sport, muziek en entertainment. Proximus stelt er ook aanbevolen programma's voor op basis van eerder kijkgedrag en klanten kunnen er hun opnames plannen en bekijken.

Tegelijk kondigt Proximus aan dat het over enkele maanden een nieuwe decoder voor digitale televisie zal uitrollen bij zijn klanten. Die zal draaien op Android P, het besturingssysteem van Google. Dat is een technologische primeur in Europa, zegt het bedrijf.
De decoder zal externe apps zoals Netflix, Youtube en Spotify kunnen draaien en klanten zullen er ook games op kunnen spelen via de cloud. Er zit voorts een Chromecast ingebouwd, waarmee content van een tablet of smartphone gemakkelijk op de tv getoond kan worden, en de decoder kan met de stem bestuurd worden.

Proximus had ook nieuws voor adverteerders: het start met gerichte advertenties op zijn 1,5 miljoen tv-decoders. "Smart Ads" laat toe om bestaande reclame te vervangen door andere, die beter afgestemd is op de interesses van de consumenten. Volgens Leroy lopen gesprekken met alle mediapartners, en heeft tot nu toe niemand geweigerd. "Het is een positief model voor iedereen", luidt het. Consumenten die geen gerichte reclame willen, kunnen dat uitschakelen.

Via De Tijd lekte uit dat Proximus ondertussen ook werkt aan een "data alliantie", een samenwerking van Belgische mediagroepen rond gepersonaliseerde reclame. Leroy ziet dat als een alternatief voor Facebook en Google. Ze roept de lokale spelers op om samen kijkers en adverteerders bij lokale cultuur en media te houden. "We moeten de opportuniteiten grijpen", stelde ze.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees