Daarom staat u zo vaak stil in Brussel

Daarom staat u zo vaak stil in Brussel
Brussel -

Niet een stuk beton dat naar beneden is gekomen. Ook geen spookrijder of een ongeval zijn de voornaamste oorzaken waarom de Brusselse tunnels tijdelijk moeten afgesloten worden. Wel autopech. Gemiddeld vallen er twee voertuigen per dag stil en dat leidt direct tot zware verkeershinder.

Momenteel wordt er weer gewerkt aan de Leopold II-tunnel. Tot na de zomer is de 2,5 kilometer lange tunnel afgesloten voor het verkeer. Die renovatiewerken waren nodig, want de afgelopen paar jaar vielen er geregeld brokstukken naar beneden zodat de tunnels, vaak in volle spits, moesten afgesloten worden.

Toch zijn die technische problemen zeker niet de voornaamste reden waarom de Brusselse tunnels zo vaak tijdelijk moeten worden afgesloten. Wel auto’s met pech, zo blijkt uit cijfers van Brussel Mobiliteit.

Om het grote aantal pechgevallen in te dijken, komt Brussel Mobiliteit met een reeks tips, gebaseerd op de meest voorkomende oorzaken waardoor auto’s in panne staan. Een ervan is een lege brandstoftank!

Twee per dag

In 2018 vielen maar liefst 698 voertuigen stil in één van de tunnels, dat zijn er gemiddeld twee per dag. In 347 gevallen, gemiddeld één keer per dag, gingen één of meer tunnels dicht na ongevallen. En ‘slechts’ 37 keer door technische problemen.

En wat waren dan de andere redenen voor een tijdelijke sluiting? “Omdat in de controlekamer werd gezien dat een auto achteruit reed bijvoorbeeld. Dat gebeurde een 10-tal keer. Ongeveer even dikwijls als dat er wandelaars of fietsers werden gesignaleerd, wat uiteraard verboden is. In 22 gevallen betrof het een vermoeden van brand dat door de detectoren werd gesignaleerd”, stelt Brussel Mobiliteit.

In een aantal gevallen was een te grote en te hoge vrachtwagen de tunnel ingereden en kwam die daar vast te zitten.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees