Onafhankelijke spoorbond dreigt met nieuwe treinstaking op 17 augustus: “Dit is een noodkreet”

Onafhankelijke spoorbond dreigt met nieuwe treinstaking op 17 augustus: “Dit is een noodkreet”

Archiefbeeld Foto: BELGA

De onafhankelijke spoorbond OVS heeft een stakingsaanzegging ingediend voor 17 augustus. Dat wordt bevestigd aan onze redactie. “Onze visie en die van de directie van NMBS is totaal verschillend. Wij zetten het personeel en de reizigers op de eerste plaats, zij doen dat niet”, zegt algemeen secretaris bij OVS Joachim Permentier.

Sinds de laatste staking op 27 juli, is er nauwelijks contact geweest met de directie van NMBS. En dat frustreert de onafhankelijke spoorbond. “Je zou denken dat de vorige staking een sterk signaal was en dat de directie de problemen nu echt zou willen aanpakken”, zegt Joachim Permentier van OVS. “We hebben herhaaldelijk gevraagd om samen rond de tafel te zitten, maar we kregen enkel eenzijdige en afwijzenden antwoorden terug. Daarom deze nieuwe stakingsaanzegging. Het is een noodkreet.”

Wat de onafhankelijke spoorbond betreft, hoeft het niet eens tot een nieuwe staking te komen op 17 augustus. “We willen een verzoeningsvergadering. Een constructief gesprek. En vooral: een oplossing voor de problemen die al jaren aanslepen.”

Pesterijen

Volgens Permentier zet NMBS de regeringsplannen op de eerste plaats, de liberalisering van de sector. Dan pas volgen de klanten, daarna het personeel. “Ter vergelijking: Infrabel gaf al duidelijke signalen naar de regering. Dat ze vooral overdag gaan werken aan het spoor, omdat ze niet genoeg middelen hebben om personeel in te zetten ’s nachts.” Maar dat zorgt ervoor dat bepaalde lijnen worden afgesloten en de treinen worden omgeleid. “Daardoor zitten heel wat reizigers met vertragingen. Ook wij hebben op dat moment meer personeel nodig, maar dat is er gewoonweg niet. Welk signaal geeft NMBS dan naar de regering? Dat het allemaal wel zal lukken, ook met minder middelen. Maar daarin verschillen we duidelijk van visie. Het lukt niet. En dat weten we omdat we het personeel en de reizigers wél op de eerste plaats zetten.”

Toch krijgt de vakbond vaak de wind van voren. Want alweer een staking, dat is pure pesterij voor de reizigers. “We pesten niemand. De treinbegeleiders zijn hier het lijdende voorwerp. Zij staan ook op de treinen zonder airco en worden geconfronteerd met overlast door de vertragingen. En vergeet niet, we vragen niet eens een hoger loon, enkel maar het respecteren van de rechten van het personeel.”

Verlof intrekken

Vooral de verlofsituatie is problematisch. De kleine spoorvakbond eist de garantie om aan minstens 15 procent van het voorziene kader gelijktijdig verlof te kunnen toekennen. “De vooruitzichten zijn nu dat pas volgend jaar een minimum garantie aan verlof kan worden geboden. Dat is in juli 2020, dat kan toch niet? Het is al vaak gebeurd dat werknemers één dag voor ze op reis vertrekken te horen krijgen dat hun verlof wordt ingetrokken. Dat brengt heel wat frustraties met zich mee. Steeds meer treinbegeleiders stappen dan ook op omdat hun familiale en sociale leven te hard lijdt onder hun job.”

En toch investeert NMBS wel degelijk in de aanwerving van nieuw personeel. “Daar is inderdaad budget voor. Maar met reclame op tv en affiches in het straatbeeld alleen kom je er niet. Vroeger waren de treinbegeleiders zelf het belangrijkste uithangbord van het bedrijf. Ze waren trots op hun job en zorgden voor de beste mond-tot-mondreclame. Nu zijn ze dat niet meer.”

Corrigeer

NIEUWS