Experts waarschuwen: steeds minder mensen begrijpen moeilijke woorden in vacatures (en zo gaat veel talent verloren)

Experts waarschuwen: steeds minder mensen begrijpen moeilijke woorden in vacatures (en zo gaat veel talent verloren)

Jobaanbiedingen worden steeds vaker onleesbaar.

Gezocht: een sollicitant met een “hands-on mentaliteit, die snel schakelt en voor een dynamische disruptor wil werken”. Zo onverstaanbaar klinken veel personeelsadvertenties dezer dagen. Econoom Caroline Ven vraagt bedrijven met aandrang helderder te communiceren. “Je riskeert anders goede kandidaten af te schrikken.”

Uit schaamte willen medewerkers niet toegeven dat ze niet meer mee zijn

Caroline Ven

Wat u hierboven las? In feite niet meer dan dat het bedrijf iemand zoekt die van aanpakken weet, bij problemen snel knopen doorhakt en voor een bedrijf wil werken dat andere gevestigde namen uitdaagt.

Maar in personeelsadvertenties leest dat vandaag de dag dus compleet anders. En dat verontrust onder meer econoom en opiniemaker Caroline Ven, die in tal van raden van bestuur zetelt. In een opiniestuk in zakenkrant De Tijd roept ze bedrijven op veel helderder te communiceren, “zowel extern als intern”.

Key performance indicators

“Personeelsadvertenties en vergaderingen zijn soms een aaneenschakeling van cryptische termen, afkortingen en andere ingewikkelde managementtaal, waardoor op den duur een pak aanwezigen niet meer mee is”, zo verduidelijkt ze. “Maar dat wordt dan niet gezegd, omdat medewerkers dat uit schaamte niet willen toegeven.”

Experts waarschuwen: steeds minder mensen begrijpen moeilijke woorden in vacatures (en zo gaat veel talent verloren)
Een kleine vertaling van het moderne vacaturejargon.

Caroline Ven pleit voor het vervangen van deze vaak holle woordenschat – in zowel vergaderingen als personeelsadvertenties – door “heldere, eenvoudige begrippen. KPI’s bijvoorbeeld, wat je overal ziet opduiken (key performance indicators, nvdr.): spreek toch gewoon over meetbare doelstellingen. Voor de meeste van die managementwoorden zijn heldere, duidelijke alternatieven voorhanden.”

Wie herkent zich daarin?

Arbeidsmarktdeskundige en Randstad-woordvoerder Jan Denys is het eens met Caroline Ven. “De slinger is wat te ver doorgeslagen. Zeker jobadvertenties zijn gericht op eerder jonge mensen. Bedrijven denken die efficiënter te bereiken via een ietwat hippe, trendy woordenschat. Dat houdt voor een deel ook wel steek, maar: het moet ook nog wel verstaanbaar en duidelijk blijven. Niemand heeft iets aan een leeg jargon dat in feite nergens op slaat. Bovendien riskeer je dat geschikte mensen niet op een vacature ingaan, enkel en alleen omdat ze zich niet herkennen in de gebruikte terminologie.”

Daarvoor waarschuwt ook professor Stijn Baert, arbeidseconoom aan de UGent. “Doel van bedrijven is een competente nieuwe werknemer te vinden. Als dat niet lukt omdat bijvoorbeeld een oudere kandidaat-werknemer de terminologie van zo’n gepimpte advertentie onvoldoende begrijpt, laat je als bedrijf belangrijke kansen liggen, zeker nu het zo moeilijk is geworden om geschikt personeel te vinden.”

Baert wijst ook op recente studies, naar hoe sollicitanten de feedback vonden van bedrijven op hun sollicitatie. “Heel vaak werd die als nietszeggend ervaren, wat jammer is omdat je dan als sollicitant niet kan bijsturen.”

Randstad-woordvoerder Jan Denys waarschuwt wel dat de slinger niet te veel naar de andere kant mag doorslaan: “Op saaie, steriele jobadvertenties komt ook niemand af.”

Het beste van Enkel voor abonnees