Miguel Angel Lopez is de eerste leider van de Vuelta, maar voor hetzelfde geld stond Philippe Gilbert gisteravond in Torrevieja in het rood. De twee seconden verschil met Astana konden ze bij Deceuninck-Quick Step gemakkelijk verklaren. “Verloren door die auto van Jumbo-Visma die na een bocht aan de buitenkant stilstond”, aldus ploegleider Wilfried Peeters.
Zwaar teleurgesteld en gefrustreerd: zo reed de blauwe garde van Patrick Lefevere gisteravond weg naar het AC Hotel in Alicante. Wat was er dan wel gebeurd? Jumbo-Visma, de torenhoge favoriet voor deze ploegenchrono, raakte helemaal uit balans toen de aan de leiding rijdende Primoz Roglic onderuit schoof na een bocht waarin ineens water over het wegdek stroomde. Hij nam onder meer ook Steven Kruijswijk mee. Vier van de zeven knalden hard tegen de grond, de anderen konden de schade beperken. En dan vond de derde ploegauto van Jumbo-Visma er niets beter op dan achter de bocht langs de buitenkant van de weg de auto te parkeren, terwijl de mecanicien de kapotte fietsen inlaadde. Op dat moment kwamen de acht van Deceuninck-Quick Step door de bocht gescheurd. “Het is een wonder dat we met z’n allen de auto konden vermijden”, stelde ploegleider Wilfried Peeters. “Maar door dat voorval waren we wel wat renners kwijt zodat ik opdracht moest geven om wat in te houden.”
Tot overmaat van ramp nam Fabio Jakobsen de laatste bocht dan nog iets te breed waardoor hij net tegen de balustrade belandde. “Jumbo-Visma heeft ons de overwinning afgepakt”, zei Peeters zonder omwegen. “Dat was een bocht dat we normaal aan hoge snelheid zouden nemen.”

Tuinman grijpt in
Ploegmanager Patrick Lefevere, van nature een slechte verliezer, had redenen om in Torrevieja van jetje te geven. “Wie laat er nu op zo’n manier een auto achter op het parcours? Wat was de bedoeling van die stommerik van een chauffeur? Dat er een stuk of zes van ons op zijn auto knalden? Ik heb ploegmanager Richard Plugge na de finish bedankt. Hij lachte, maar ik denk niet dat hij dan al wist wat voor toeren zijn werknemer met de auto had uitgehaald.”

De UCI-jury legde gisteravond ploegleider Addy Engels van Jumbo-Visma een geldboete van 1.000 Zwitserse frank (921 euro) voor het vergrijp met de ploegauto. “En leg me eens uit vanwaar dat water op het wegdek ineens kwam voor de laatste vijf ploegen die startten?” Dat was ook de reden waarom Jumbo-Visma als een kaartenhuisje tegen de grond ging. De uitleg is ondertussen gevonden: een kapot kinderzwembadje zou aan de basis van het ongeluk gelegen hebben. Lotto-Soudal was de laatste ploeg die op een volledig droog wegdek passeerde.

“Geen water gezien”, aldus ploegleider Mario Aerts die kon leven met de tiende plaats en de 19 seconden achterstand. “Thomas De Gendt verloor wel wat tijd, maar het kan volgens mij nog alle kanten uit in de verraderlijke zondagrit naar Calpe die onmiddellijk met een lange, weliswaar zachte klim begint.”
Na Lotto-Soudal werd UAE Emirates als eerste met het gazonwater geconfronteerd. De hele ploeg sloeg tegen de grond.
Derde hond
Uiteindelijk ging de eerste rode trui niet naar Jumbo-Visma noch Deceuninck-Quick Step. De derde hond die met het been ging lopen, was Astana. Zo kreeg Miguel Angel Lopez voor het eerst in zijn carrière de leiderstrui in een grote ronde aangereikt. Dat na een heel incidentrijke ploegentijdrit waarbij externe factoren toch voor een valse start van deze Vuelta zorgden.