Corrigeer
camera closecorrect down facebook gplus Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

De Crutzenstraat in het centrum van Kuringen. rr

Proefproject uitgesteldna chaotische infoavond

Hasselt

-

Er waren vijf tafeltjes voorzien en informatiebundels voor een paar dozijn mensen. Zeggen dat het stadsbestuur niet echt verwacht had dat er meer dan tweehonderd Kuringenaren zouden opdagen voor de infoavond over het verkeer in hun wijk, is een understatement.

De verkeerssituatie in de Hasseltse wijken Kuringen en Kuringen-Heide leeft, zoveel is duidelijk. De twee wijken zijn gescheiden door een kanaalbrug en worden door menig Hasselaar gebruikt om de drukke invalswegen te vermijden. Sluipverkeer is er in overvloed.

Om daar iets aan te veranderen, stelde het stadsbestuur eerder dit jaar een aantal proefopstellingen voor. Daarbij zouden telkens andere straten afgesloten worden of eenrichtingsverkeer krijgen, waarna door metingen het effect van elke proefopstelling gemeten zou worden.

Frustratie

Dinsdagavond werd het project op een infoavond voorgesteld aan de Kuringenaren, maar dat liep in het honderd. Met meer dan tweehonderd Kuringenaren daagde er veel meer volk op dan voorzien. “Ik heb het ter plekke ook vastgesteld”, zegt schepen van Mobiliteit Marc Schepers (Rood-Groen+). “Bij de eerdere infomomenten waren er tussen de twintig en vijftig geïnteresseerden, en daar hadden wij ons nu ook aan verwacht. Maar nu het project concreter wordt, willen meer mensen graag informatie. Er was door allerlei geruchten ook veel frustratie ontstaan in Kuringen.”

Tweede keer, goede keer

Om de puntjes op de i te zetten werd er dinsdag ruim 2 uur lang gediscussieerd. “Ik onthoud de grootste bekommernissen waarover iedereen het eens was”, zegt Schepers. “De veiligheid aan de scholen moet beter. Sluipverkeer moet zo veel mogelijk gebannen worden, en op de grotere wegen als de Gebrande- en de Langvennestraat moeten de hardrijders eruit. Dit is een goed project”, is de schepen overtuigd van zijn zaak, “maar het klopt dat we veel meer energie in communicatie en participatie moeten steken. Op dit infomoment konden we niet genoeg informatie verstrekken, dus doen we het opnieuw.”

Alle suggesties die de Kuringenaren dinsdag meegaven, worden nog onder de loep genomen. De testfases, waarvan de eerste gepland stond voor half oktober, worden dan ook verlaat. “Maar het blijven hoe dan ook proefopstellingen. Alleen door verschillende verkeerssituaties een kans te geven en ze dan te meten, kunnen we de juiste aanpassingen doen.” (dj)

Het beste van Enkel voor abonnees