Politie kan binnenkort met een scanner zien of je autobanden al dan niet versleten zijn

Politie kan binnenkort met een scanner zien of je autobanden al dan niet versleten zijn

Door over een klein verhoogje te rijden, wordt de band gescand en gecontroleerd Foto: SecuRoad

Rijden met versleten autobanden is niet alleen gevaarlijk, de politie weet ook uit ervaring dat wie met kale banden rijdt vaak ook met andere zaken niet in orde is. SecuRoad, dat de Belgische politie al jaren voorziet van superflitscamera’s, komt nu met een toestel dat banden van wagens en vrachtwagens scant.

Verschillende politiediensten in ons land hebben het toestel al getest en hebben interesse getoond. “Het zou alleszins een handige hulp zijn. Nu moeten we in het donker vaak op onze knieën met een latje en een zaklamp meten hoe diep het bandenprofiel is. Want kale banden zijn de oorzaak van veel ongevallen. Niet alleen zorgen ze voor een verminderde wegligging van het voertuig, ook de remafstand wordt groter”, klinkt het bij de Brusselse verkeerspolitie.

De Groove Glove, zo heet het apparaat, kan snel en accuraat het profiel van elke soort en type band scannen. Op een vaste locatie of bij een wegcontrole.

“De wagen rijdt over een soort van verhoogje dat op de weg wordt gelegd en binnen enkele seconden krijgt de politieman een beoordeling van elke band en kan die onmiddellijk zien of de band nog gebruikt kan of mag worden”, zegt Jan Meeremans van SecuRoad.

“Na de controle is het mogelijk om een rapportje uit te printen met de resultaten. Dat kan dan als bijlage dienen bij het proces-verbaal.”

Een eerder proefproject met een systeem dat banden van rijdende voertuigen scande op de snelweg, is intussen afgevoerd wegens toch niet zo efficiënt.

1 op de 4 niet in orde

Cijfers over het aantal pv’s dat jaarlijks wordt opgesteld voor het rijden met kale banden, heeft de politie niet. Maar wie betrapt wordt, riskeert een boete van 116 euro en mag niet verder rijden.

“Wat we wel zien is dat wanneer we bij een controle zo iemand betrappen, of het nu om een personenwagen of een vrachtwagen gaat, hij of zij vaak met nog andere zaken niet in orde is, zoals geen geldige verzekering, keuringsbewijs niet in orde,...”

Uit onderzoek van Pneuband, de Commissie van Bandenfabrikanten binnen FEDERAUTO-TRAXIO, de Belgische Confederatie van de Autohandel en -reparatie en van de aanverwante Sectoren, bleek vier jaar geleden dat 1 op de 4 wagens nood had aan een professionele bandencontrole.

Wat zegt de wet?

Banden moeten een profieldiepte hebben van minstens 1,6 mm over hun hele omtrek en op het bandgedeelte dat drie vierde van de breedte van de band beslaat. “Laat daarom je zomerbanden vervangen als de profieldiepte 2 mm bedraagt en winterbanden als de profieldiepte minder dan 4 mm is”, zegt VAB.

“Alle banden zijn voorzien van slijtage-indicatoren: kleine rubberen blokjes in de hoofdgroeven met de letters TWI erbij (Tread Wear Indicator). Is het profiel tot op deze slijtage-indicator versleten? Dan is de wettelijke limiet bereikt en moet de band worden vervangen.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees