Treinramp Buizingen: drie jaar cel met uitstel geëist voor treinbestuurder, verdediging trekt in twijfel of licht wel op rood stond

Treinramp Buizingen: drie jaar cel met uitstel geëist voor treinbestuurder, verdediging trekt in twijfel of licht wel op rood stond

Foto: BELGAPLUS

Halle -

Volgens het parket-generaal zijn zowel Infrabel, de NMBS als de bestuurder van een van de betrokken treinen verantwoordelijk voor de treinramp in Buizingen die op 15 februari 2010 het leven kostte aan negentien mensen. De treinbestuurder zou voorbij een rood stoplicht gereden zijn, de NMBS zou de verkeerde locomotief aan de kop van de trein gezet hebben en Infrabel zou een veiligheidssysteem weggehaald hebben en geen spoorwissel hebben uitgevoerd.

De treinramp vond plaats op maandag 15 februari 2010 vlakbij het station van Buizingen. De P-trein CR E3678 van Leuven naar ’s Gravenbrakel botste om 8.28 uur bijna frontaal tegen de IC-trein E1707 van Quiévrain naar Luik-Guillemins. Het ongeval kostte het leven aan 19 mensen, onder wie de treinbestuurder van de IC-trein. Zeker 310 anderen raakten gewond.

Volgens substituut-procureur-generaal Catherine Ramaekers staat het vast dat de treinbestuurder van de P-trein voorbij een rood stoplicht was gereden. “De man betwist dat, maar de gerechtelijk experts sluiten alle technische defecten of sabotage uit”, zei de magistrate. “Alle geregistreerde gegevens tonen aan dat het betrokken licht op rood stond. Dat het onderzoek van de gerechtsexperts niet tegensprekelijk zou verlopen zijn of hij niet de kans zou gekregen hebben daarvoor verhoord te worden of zijn visie te geven, klopt ook absoluut niet.”

Ook de NMBS is in de fout gegaan, aldus het openbaar ministerie, door aan de kop van de trein een locomotief te plaatsen die niet was uitgerust met de modernste veiligheidssystemen, terwijl de tweede wagon ook een locomotief was, die wel met die moderne veiligheidssystemen was uitgerust. Infrabel had dan weer een ander veiligheidssysteem niet mogen weghalen, want dat zou verhinderd hebben dat de P-trein in het laatste station kon vertrekken als het spoor niet vrij was, en had een spoorwissel moeten uitvoeren.

Het openbaar ministerie eist een boete van 700.000 euro voor de NMBS en 650.000 euro voor Infrabel.

“Belangrijk element”

De verdediging legde maandag een verslag neer van een eigen expert. Het gaat om een emeritus-professor aan de ULB die de conclusies van de gerechtsexperts tegenspreekt. Volgens die gerechtsexperts zou de treinbestuurder een rood stoplicht hebben genegeerd. Volgens de expert van de verdediging staat het echter niet vast dat het licht wel op rood stond. “Maar onze verdediging is niet alleen op dat verslag gestoeld”, zegt meester Dimitri de Béco. “Het is wel een bijkomend, belangrijk element.”

Op de burgerlijke partijen maakt het verslag voorlopig weinig indruk. “Het is duidelijk de bedoeling van de verdediging om over dit punt twijfel te zaaien”, zegt meester Jan Buelens. “Vraag is of dat zal lukken. In ieder geval is onze vordering voornamelijk gericht tegen Infrabel en de NMBS, die voor dit ongeval een minstens even grote, zo niet grotere verantwoordelijkheid dragen.”

Parket-generaal biedt slachtoffers verontschuldigingen aan

Ramaekers heeft ook haar verontschuldigingen aangeboden aan de slachtoffers van de ramp. Verontschuldigingen voor het feit dat het onderzoek zo lang heeft aangesleept en voor het feit dat de slachtoffers zich daardoor vergeten en geminacht gevoeld hebben.

De magistrate startte haar requisitoir met het opnoemen van alle dodelijke slachtoffers die bij de treinramp gevallen waren en zei dat haar gedachten naar die mensen uitgingen. “Helaas heeft zich voor de overlevenden bij de pijn van de ramp een tweede pijn gevoegd, die van de tijd die voorbijging”, zei substituut-procureur-generaal Ramaekers. “Het heeft heel lang geduurd voor het tot een proces kwam en ik begrijp dat de slachtoffers zich daardoor niet gehoord, genegeerd en zelfs geminacht gevoeld hebben. Ik kan hen verzekeren dat zulks niet het geval was, dat we ons best gedaan hebben om hen op te vangen, en ik vind het spijtig dat dit zo gelopen is. Maar ik heb begrip voor hun gevoelens en ik bied mijn excuses aan voor de pijn die dit bij hen heeft veroorzaakt.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees