Corrigeer
camera closecorrect down facebook gplus Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

Alleen dit weekend al organiseerde de Gezinsbond meer dan 100 tweedehandsbeurzen over heel Vlaanderen. Utopix

Neutrale kleuren en alleen topmerken: kersverse ouders kopen babyspullen met het oog op doorverkopen

Geen uitgesproken roze of blauw, vooral populaire merken en alleen het beste van het beste. Vier op de tien jonge ouderparen kiezen hun babyuitzet met de latere verkoop ervan in het achterhoofd. Via de tweedehandsmarkt proberen ze hun investering terug te winnen. “Alleen al op 2dehands.be werden de voorbije week meer dan 40.000 zoekertjes geplaatst in de rubriek Kinderen.”

Babyspullen doorverkopen is big business. Bijna driekwart van de kersverse of toekomstige ouders denkt bij de aankoop van babyuitzet aan de portefeuille, en steeds meer aan het milieu. Ze kiezen daarom bewust voor tweedehands. Het bespaart hen zo’n 750 euro op het gemiddelde bedrag van 2.600 euro dat ouders normaal spenderen aan de uitzet van hun eerste kind.

De tweedehandsmarkt voor babyspullen bloeit daarom meer dan ooit. Alleen afgelopen weekend al organiseerde de Gezinsbond meer dan honderd tweedehandsbeurzen over heel Vlaanderen. Babyspullen doorverkopen is intussen populairder geworden dan ze doorgeven aan vrienden en familie. Het verandert ook de manier waarop jonge ouders nieuwe spullen aankopen.

“Iets meer dan vier op de tien ouderparen houden bij de aankoop van nieuwe spullen heel bewust rekening met het eventuele doorverkopen van de babyuitzet”, zegt Kurt Jacobs van de Gezinsbond die samen met 2dehands.be een studie bestelde bij het marktonderzoeksbureau iVOX. “Ze doen dat door producten van hoge kwaliteit te kopen, door te kiezen voor uniseks kledij, neutrale kleuren én populaire merken. We zien het fenomeen zelfs op onze beurzen: daar houden mensen rekening met het feit dat ze iets nog derdehands kunnen doorverkopen.”

“Jonge ouders proberen spullen aan te kopen waarvan ze weten dat ze een deel van hun investering terugwinnen”, zegt Alain Buyle van 2dehands.be. “Ze zijn zich steeds meer bewust dat wat overbodig wordt in het ene gezin, net van pas kan komen bij een ander gezin. Alleen al op onze site werden in de voorbije week meer dan 40.000 zoekertjes geplaatst in de rubriek ‘Kinderen’. Daarmee is het een van de populairste rubrieken op ons platform.”

Het beste van Enkel voor abonnees