FOTO. Vivaldi pakt Zulte in met een contratenorstem

Voor de vierde keer op rij organiseerde de Cultuurraad Zulte een concert in de laat-barokke kerk van Machelen. Dat gebeurde in het kader van het Festival van Oost-Vlaanderen dat dit jaar in het teken stond van de ‘Verbeelding’. Vrijdagavond was de Italiaanse barokcomponist Antonio Vivaldi (1678-1741) aan de beurt met het programma ‘Venetiaanse magie’. Voorzitter Patric Jacobs mocht in naam van de Cultuurraad het zeer talrijke publiek welkom heten in een uitverkochte en kleurig versierde kerk.

Patric Jacobs: ‘Het ensemble Ensor Baroque bracht in het eerste programmadeel de alom gekende ‘Vier Jaargetijden’ die duidelijk als publiekstrekker had gefungeerd. Vioolsolist Ortwin Lowyck leidde zijn musici met virtuositeit doorheen ‘De Lente’, ‘De Zomer’, ‘De Herfst’ en ‘De Winter’, in een sfeervolle verlichting van groen naar geel over rood naar blauw, aangepast aan de vier seizoenen. Het publiek genoot kennelijk van deze vier vioolconcerti, gecomponeerd door Vivaldi in 1723 in een snel-langzaam-snel indeling. Zij staan bekend als de eerste programmatische muziekstukken, omdat zij o.m. het blaffen van een hond, een onweer en diverse vogelgeluiden weergeven.’

Na de pauze gooiden Ortwin Lowyck en Ensor Baroque het over een andere boeg en maakten de talrijke aanwezigen kennis met een andere Antonio Vivaldi. Het zevenkoppig ensemble, dat bestaat uit twee Vlamingen, twee Fransen, een Nederlandse, een Spanjaard en een Japanse, werd aangevuld met een Zuid-Afrikaanse contratenor. Dat is een volwassen man die zingt met een stembereik van een (vrouwelijke) alt door gebruik te maken van de falset (kopstem). De toenemende populariteit van de barokopera’s en de noodzaak om de castraatrollen in deze werken in te vullen, maakte de contratenor bekend bij het grote publiek en dat werd nog in de hand gewerkt door de historische film ‘Farinelli’ over de bekende Italiaanse castraat Carlo Broschi (1705-1782), gedraaid in 1994 door de Belgische regisseur Gérard Corbiau. De prachtige contratenorstem van Clint Van Der Linde kwam door de schitterende akoestiek van de kerk volkomen tot haar recht. Het subtiele samenspel met de virtuoze vioolsolo van Ortwin Lowyck in de gevoelige aria ‘Andromeda Liberata’ bracht het publiek in vervoering. Geen wonder dat toen de tonen van het laatste vioolconcerto ‘Il Grosso Mogul’ uitstierven, de zaal het ensemble met een staande ovatie bedacht. Het ensemble bedankte met de gesmaakte aria ‘Andromeda Liberata’ als bisnummer.

Tijdens de aansluitende receptie voor de gasten van Farys, de sponsors en de beschermleden in het Raveelmuseum, kon voorzitter Patric Jacobs enkel glunderende gezichten verwelkomen. Alle genodigden waren vol lof over het ensemble en de solisten, en de sfeervolle enscenering in de kerk. Dergelijk opzet kon alleen slagen dankzij de enthousiaste inzet van de werkgroep ‘Festival’ van de Cultuurraad die als een hecht team naar dit concert heeft toegewerkt.

Dat laat het beste verhopen voor volgend jaar als het ‘Festivalconcert’ in Zulte zijn lustrum viert met de vijfde editie.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio