Formule 1 vreest… Greta Thunberg: bobo’s vrezen voor de toekomst van hun sport

Formule 1 vreest… Greta Thunberg: bobo’s vrezen voor de toekomst van hun sport

Foto: Photo News

Eind deze maand zouden de ­F1-regels voor 2021 en de daaropvolgende seizoenen moeten vastgelegd worden. Maar ­enkele F1-bobo’s vrezen voor de toekomst van hun sport. Te weinig aandacht voor het ­ecologische aspect van de ­wagens zou de Formule 1 ­irrelevant maken, heet het.

Op het moment dat u deze lijnen leest, zitten de eerste vrije trainingen voor de grand prix van Japan er al op. Of niet, dat kan ook. Want Japan is momenteel in de ban van tyfoon Hagibis. Op het WK rugby zijn al wedstrijden afgelast en ook de gebeurtenissen op het circuit van Suzuka zullen door de megastorm worden beïnvloed. Hoe? Dat is nog niet helemaal duidelijk. De meeste voorspellingen houden het erop dat de tyfoon zaterdag aan land komt. Dat betekent dat de kwalificaties misschien wel moeten worden uitgesteld.

Links en rechts gaan al stemmen op dat de F1 ten prooi gevallen is aan de gevolgen van de ­klimaatopwarming, maar dat is nogal kort door de bocht. De allereerste ­F1-race in Japan, de GP van 1976, werd immers ook al geteisterd door barre weersomstandig­heden. En ook in 2004 en 2010 moesten de kwalificaties wegens een orkaan naar zondagochtend worden verschoven.

Toch wordt in de paddock van Suzuka de ­klimaatproblematiek geregeld aangekaart. Eind deze maand zouden de technische reglementen voor de F1-seizoenen 2021-2024 moeten ­worden vastgelegd en enkele teambazen hebben vragen bij wat er nu op tafel ligt.

“Als we niet heel erg uit onze doppen kijken, dan zou de F1 wel eens helemaal irrelevant kunnen worden”, stelt Cyril ­Abiteboul, teambaas van Renault F1. “Onze auto’s moeten een invloed kunnen hebben op de gewone auto’s, want anders zullen de grote autobouwers zich vragen stellen bij het immense kostenplaatje van deze sport.”

Formule 1 vreest… Greta Thunberg: bobo’s vrezen voor de toekomst van hun sport
Foto: Daniel Bockwoldt/dpa

Greta

“De wereld is tegen een rotvaart aan het veranderen”, gaat de Fransman verder. “Kijk naar Greta Thunberg en naar het feit dat steeds meer constructeurs zwaar investeren in elektrische auto’s. Zelfs Ferrari wil nu een ­volledig elektrische bolide bouwen. De nieuwe reglementen moeten aan die veranderingen worden aangepast, al is het allicht te laat om dat nog vóór 2021 te verwezenlijken. Daarom stel ik voor om de huidige motoren een paar jaar langer dan gepland te gebruiken.”

Abiteboul krijgt bijval van Toto Wolff, het hoofd van de motorsportafdeling van Mercedes. “Vanuit economisch standpunt is het beter om de huidige ­hybride krachtbronnen nog een tijdje te gebruiken”, aldus de Oostenrijker. “Het wordt echter hoog tijd dat alle leveranciers (Ferrari, ­Honda, Mercedes en ­Renault, nvdr.) vastleggen welke richting ze willen uitgaan. Duurzaamheid is voor iedereen belangrijk, dat wordt bewezen door die miljoenen mensen die de straat optrekken om deel te ­nemen aan klimaat­betogingen. Het is een factor waar zeker rekening mee gehouden moet worden.”

Corrigeer

Het Nieuwsblad biedt meer dan 1.000 reeksen in 12 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.