Ideeën over de mobiliteit aan Dampoort of Gentbrugge? Het is uw moment

Ideeën over de mobiliteit aan Dampoort of Gentbrugge? Het is uw moment
Gent -

Wie een idee heeft over de mobiliteit in de Dampoort-wijk, Heilig Hart of Oud Gentbrugge, kan in december terecht op een van de twee ‘mobiliteitsmarkten’. Daar worden de grote lijnen voor nieuwe circulatieplannen voorgesteld. Die zullen ongetwijfeld voor veel discussie zorgen in de wijken.

Het stadsbestuur gaat de komende zes jaar de mobiliteit in zeven wijken in de stad hertekenen. Er worden zeven mini-circulatieplannen ontworpen om doorgaand verkeer weg te halen uit de woonwijken en die veiliger te maken voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.

Zwijnaarde (tussen R4, N43 en Schelde), het stuk van Sint-Amandberg tussen de N70 en het spoor, Sint-Denijs-Westrem, Wondelgem-Kolegem, Ledeberg-Moscou en Muide-Meulestede komen de volgende jaren één voor één aan bod.

Maar de eerste wijken die een eigen circulatieplan krijgen, zijn Dampoort, Heilig Hart en Oud-Gentbrugge, een groot aaneensluitend gebied tussen de stadsring R40, de Victor Braeckmanlaan en de Brusselsesteenweg.

Inspraak

Ideeën over de mobiliteit aan Dampoort of Gentbrugge? Het is uw moment
Foto: fvv

In het financiële meerjarenplan van de Stad Gent is 7,2 miljoen euro vrijgemaakt voor de opmaak en de uitrol van de zeven circulatieplannen in de wijken. Dat is vrijdag bekendgemaakt.

Om de inwoners inspraak te geven bij de plannen – die ongetwijfeld in elke wijk tot veel discussie zullen leiden – lanceert mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) een inspraaktraject in elke wijk. Wie dus zijn of haar stem wil laten horen over de plannen, kan dat nu doen.

“Bewoners en ondernemers van Dampoort en Oud Gentbrugge zijn uitgenodigd om op 2 en 9 december naar de Mobiliteitsmarkt te komen, waar ze hun ideeën kunnen delen”, zegt Watteeuw. “Ook online, via e-mail en telefonisch zal iedereen ideeën kunnen doorgeven.”

LEES OOK: Dampoort is het gevaarlijkste: 17 Gentse kruispunten op nieuwe ‘zwarte lijst’

Vijfhoek

In het gebied tussen Dampoort en de Brusselsesteenweg liggen enkele heikele knooppunten te wachten op een oplossing, zoals de ‘vijfhoek’ in Sint-Amansdberg, een ingewikkeld en onveilig vijfarmig kruispunt. De drukke Dendermondsesteenweg is ook een heikel thema voor voetgangers en fietsers.

Ook de aansluiting van de Toekomststraat en de Forelstraat op de R40 staat al een tijdje op de agenda van mobiliteitsverenigingen in Gent. In de vorige legislatuur is overwogen om de Forelstraat te knippen, maar dat plan werd uiteindelijk opgeborgen. Gentbruggebrug is ook een gevoelige verbinding waar al regelmatig actie gevoerd is voor een veiligere oplossing.

Watteeuw belooft dat de opmerkingen mee worden genomen om de plannen uit te werken. “We zullen een aantal scenario’s uitwerken en die nadien opnieuw voorleggen in de buurten. Als het circulatieplan is uitgewerkt, worden in de wijken opnieuw info­momenten georganiseerd om het definitieve scenario voor te stellen en die keuze uit te leggen.”

Tegen het najaar van 2020 volgt een tweede infomoment in de buurt. Begin 2021 moet het circulatieplan voor de twee wijken klaar zijn, om het na de zomer in te voeren. Meer informatie over de inspraakmogelijkheden voor beide wijken is te vinden op de website van de Stad.

LEES OOK: 7 miljoen euro voor circulatieplannen in Gentse wijken: Sint-Amandsberg als eerste

Deze zeven wijken wil het Gentse stadsbestuur tussen 2020 en 2025 aanpakken:

  • Dampoort/Heilig Hart/Oud-Gentbrugge (tussen R40, N70 en N9)
  • Zwijnaarde (tussen R4, N43 en Schelde)
  • Sint-Amandsberg (tussen spoor en N70)
  • Sint-Denijs-Westrem (tussen Leie en N43)
  • Wondelgem/Kolegem/Bloemekenswijk (tussen R40, N9, R4 en spoor)
  • Ledeberg/Moscou (tussen N9 en Bovenschelde)
  • Muide-Meulestede (tussen R40, kanaal en N456)
Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio