Ben Weyts (N-VA) wil taaltest voor kleuters voor ze in het lager starten: “Geen gelijke kansen zonder Nederlands”

Ben Weyts (N-VA) wil taaltest voor kleuters voor ze in het lager starten: “Geen gelijke kansen zonder Nederlands”

Foto: *

Vlaams Minister van Onderwijs Ben Weyts wil dat alle kleuters in Vlaanderen een taaltest ondergaan voor ze starten in het lager onderwijs. Hij gaat daarom een test invoeren. “Iedereen heeft het altijd over gelijke kansen”, klinkt het bij Radio 1. “Welnu, kinderen die niet voldoende Nederlands kennen, die hebben geen gelijke kansen. Je moet ervoor zorgen dat ze gelijk kunnen vertrekken.”

Vanaf volgend jaar wordt de leerplicht in ons land verlaagd naar 5 jaar. Op die manier zullen alle kinderen verplicht zijn om vanaf het derde kleuterklas naar school te gaan. Minister van Onderwijs Ben Weyts wil daarvan gebruikmaken om de taalkennis van kinderen te testen. “Ik wil een uniforme test voor heel Vlaanderen, voor iedereen gelijk, op het niveau van 5-6-jarigen”, zei hij maandag in De Ochtend op Radio 1. “Op die manier kunnen we zo vroeg mogelijk ingrijpen.” Taal is volgens Weyts cruciaal voor het hebben en krijgen van gelijke kansen. “Kinderen die niet voldoende Nederlands kennen, die hebben geen gelijke kansen. Je moet ervoor zorgen dat ze gelijk kunnen vertrekken.”

Het is overigens niet de eerste keer dat de Weyts hiervoor pleit. "Als je de kennis van het Nederlands niet aanpakt, heeft al de rest weinig zin", klonk het eerder al in Het Nieuwsblad. "Nederlands is het toegangsticket voor alle andere vakken. Daarom willen we een taalscreening verplichten in de derde kleuterklas. Dat kan, omdat we de leerplicht volgend schooljaar verlagen naar 5 jaar. Kinderen met een taalachterstand zullen verplicht een taalbad of ander taaltraject moeten volgen.”

LEES OOK. Ben Weyts (N-VA) wil komaf maken met leerlingen die examenresultaten aanvechten: “Leraren geven een C-attest met een reden”

Het is volgens Weyts alsnog niet de bedoeling om kinderen te weren uit het lager of ze te doen dubbelen. “Je bewijst die kinderen absoluut geen dienst als ze starten met een taalachterstand, die alleen maar groter zal worden. Dus als je merkt dat een kind onvoldoende Nederlands kent, laat het dan een taalbadklas of taalbadjaar volgen.”

Voor leerlingen die onvoldoende scoren op de test wil de minister oplossingen op maat. "Het kan zijn dat een speciaal begeleidingstraject in de lagere school met bijvoorbeeld naschoolse begeleiding voldoende is om de taalachterstand weg te werken. Indien de score echter dermate slecht is, zal mogelijk een taalbadjaar tussen de kleuterklas en de lagere school meer aangewezen zijn", aldus Weyts. De minister wil hiervoor extra middelen uittrekken, maar het is nog niet uitgemaakt hoeveel precies.

Met de 70 miljoen euro extra die de Vlaamse regering voor het kleuteronderwijs wil gaan uittrekken, zullen er ook 'meer handen' aan het werk kunnen gaan. De minister denkt hierbij ook aan zorgondersteuners die zich onder meer bezighouden met het verversen van pampers. "Onder het motto 'minder luiers, meer Nederlands' zullen leerkrachten zich hierdoor meer kunnen focussen op ondersteuning van kleuters", aldus Weyts. Dat de leerplicht vanaf september 2020 verlaagd wordt van 6 naar 5 jaar biedt bovendien meer kansen om alle kleuters al vanaf de derde kleuterklas taalondersteuning te bieden.

"Taalwoestijn"

Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman vindt taalbaden op zich een goed idee, maar ziet ze liever geïntegreerd worden in het reguliere onderwijs. "Laat ons geen taalwoestijn maken door aparte taalklassen te organiseren. Nederlands leer je het best in een taalrijke omgeving. Het verleden heeft uitgewezen dat de aanpak zoals voorgesteld door Weyts, niet werkt."

Omdat taalprocessen vroeg beginnen, pleit Groen voor investeringen in vroege toegankelijke kinderopvang. "Daarnaast moeten onze kleuteronderwijzers meer mogelijkheden tot opleiding krijgen. Slechts 17% van hen voelt zich bekwaam om in een meertalige omgeving te werken", weet Meuleman. Haar partij ziet het "beperkte geld" dan ook liever ingezet worden op professionaliseringskansen voor leerkrachten, in plaats van op testen.

Meuleman wil het debat ook niet ten onrechte verengen door te focussen op anderstaligen. Taalongelijkheid treft ook kinderen die opgroeien in armoede, stelt ze.

"Achterstand is niet progressief"

Professor Duyck vindt dit een goed voorstel, omdat zo een optimale schoolcarrière gegarandeerd kan worden. "Er is niks sociaal of progressief aan kindjes aan een traject te laten beginnen waar ze 12 jaar achter de feiten aanhollen." Hij stelt dat kinderen die thuis een andere taal dan de schooltaal spreken het slechter doen op school. "Het is beter om die kinderen hun taal eerst op niveau te krijgen, want dat is de drager van de hele schoolcarrière. Het is heel logisch dat als het Nederlands minder is, alle vakken daaronder lijden."

De resultaten van de taaltest mogen voor de professor bindend zijn, en leiden tot bijvoorbeeld een taalbadjaar. "Het gaat niet om een jaar missen, want ze maken die achterstand anders niet meer goed. Je moet leerlingen zo goed mogelijk aan de start brengen." Wel benadrukt hij dat de toets over minimumcompetenties moet gaan, en er niet voor mag zorgen dat de toegang tot onderwijs heel moeilijk wordt gemaakt.
 

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees