Microsoft Japan geeft werknemers altijd lang weekend en productiviteit steeg met 40 (!) procent

Microsoft Japan geeft werknemers altijd lang weekend en productiviteit steeg met 40 (!) procent

Illustratie. Foto: EPA-EFE

De Japanse afdeling van Microsoft gaf alle 2280 werknemers gedurende een maand elke vrijdag vrij en mat de impact van die beslissing op de productiviteit van het bedrijf. Wat blijkt? Werknemers werkten minder uren, maar de productiviteit (gemeten in het aantal sales) steeg met bijna 40 procent.

Japan kampt met een bedrijfscultuur van salary men die extreem hard werken en bijzonder lange dagen kloppen. De problematiek is zo groot dat er een Japans woord bestaat voor ‘zich doodwerken’: karoshi.

Om de werk-privébalans van werknemers te verbeteren en om de karoshi-problematiek aan te pakken heeft Microsoft Japan alle werknemers gedurende de maand augustus op vrijdag vrij gegeven. “Het Work-Life Choice-programma wil een omgeving creëren waarin elke werknemer een andere en meer flexibele manier van werken kan kiezen, betere om werk en privé beter op elkaar af te stemmen”, staat te lezen op de Japanse website van Microsoft.

De resultaten van het experiment zijn opvallend. De werknemers klopten minder uren, maar de productiviteit, gemeten in het aantal sales, steeg met maar liefst 40 procent. Ook omdat de kantoren gesloten waren, daalden de elektriciteitskosten met 23 procent, ook het aantal geprinte documenten daalde met 58 procent. Laatstgenoemde heeft vermoedelijk te maken met een richtlijn omtrent efficiënter vergaderen.

Ook de werknemers zelf waren tevreden met het experiment, ruim 90 procent is voorstander een kortere werkweek. Komende winter plant het bedrijf een gelijkaardig experiment.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees