Brussels Airlines moet jaarlijks 160 miljoen euro besparen, niet duidelijk of er ook ontslagen vallen

Brussels Airlines moet jaarlijks 160 miljoen euro besparen, niet duidelijk of er ook ontslagen vallen

Foto: BELGAIMAGE

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines wil tegen 2022 een kostenbesparing realiseren van meer dan 160 miljoen euro op jaarbasis. Dat is donderdag aangekondigd tijdens een bijzondere ondernemingsraad, zo vernam persbureau Belga uit goede bron. Of er ook ontslagen vallen, is nog niet duidelijk.

De kosten van Brussels Airlines bedroegen in 2018 net geen 1,6 miljard euro, zo blijkt uit de jaarcijfers van de maatschappij. Vergeleken daarmee gaat het dus om een kostenbesparing van circa 10 procent op jaarbasis.

De besparingsdoelstelling werd vastgelegd in een herstructureringsplan dat “Reboot” werd gedoopt. Volgens dat plan zal Brussels Airlines de komende jaren evolueren naar een kleinere, maar meer winstgevende maatschappij. Het doel is om tegen 2022 een winstmarge van minstens 8 procent te bereiken, waarna er weer aan groei zou kunnen worden gedacht.

Directie: “We kúnnen jobverlies nog niet exact becijferen”

Wat de impact zal zijn van de besparingen voor de circa 4.200 werknemers is nog niet duidelijk. De directie begrijpt dat werknemers en vakbonden graag duidelijkheid willen over hoeveel banen er op het spel staan bij de maatschappij, maar ze kan die op dit moment niet geven. De komende maanden, en zelfs jaren, zal er departement per departement bekeken worden hoeveel en waarop er bespaard kan worden, klinkt het donderdag.

Op dit moment ligt alleen de financiële besparingsdoelstelling vast: de kosten moeten tegen eind 2022 structureel 160 miljoen euro lager liggen dan vandaag, zo werd aan het personeel meegedeeld. De komende maanden zal er per departement bekeken worden welke besparingen mogelijk zijn. Dat gaat niet alleen over jobafbouw, maar ook over synergieën met de Lufthansa-groep, automatisering enzovoort. “We kunnen de onzekerheid van mensen over hun individuele job vandaag dus nog niet wegnemen”, aldus HR-directeur Bert Van Rompaey.

De directie van Brussels Airlines wil wel de werknemers nu al een duidelijk kader bieden, in de vorm van een uitgewerkt plan voor vrijwillig vertrek. Dan weten de mensen waar ze aan toe zijn, mocht hen op een bepaald moment gevraagd worden of ze in dat plan willen stappen, en kunnen ze daar al over nadenken.

Ontslagen?

Volgens de voorstellen van de directie zouden mensen die vrijwillig vertrekken, grosso modo 40 tot 55 procent meer kunnen krijgen dan wettelijk is voorzien. Ze zouden ook intensief begeleid worden naar ander werk en gedurende een periode een compensatie kunnen krijgen indien ze in hun nieuwe job minder verdienen. Die voorstellen gelden voor het grondpersoneel van de maatschappij, maar er zal vermoedelijk een gelijkaardige oefening volgen voor het vliegend personeel.

De onderhandelingen met de vakbonden over het vertrekplan zijn nog bezig. “Ze verlopen nog altijd constructief”, beklemtoont de directie. “Het doel is tot een plan te komen dat door de vakbonden wordt ondersteund.”

Het is niet uitgesloten dat er uiteindelijk toch ontslagen vallen, indien er niet genoeg vrijwillige vertrekkers zijn in bepaalde departementen. Maar “we willen vooral mensen fatsoenlijk begeleiden naar ander werk. We doen er alles aan om ontslagen te vermijden”, aldus nog Van Rompaey.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees