'Lithos', boek en tentoonstelling in Huis De Leeuw

Luc Oppeel en Marc Van de Walle in Huis De Leeuw. Foto: LEZ

Zulte - In Huis De Leeuw op Machelendorp opende zaterdag 23 november de tentoonstelling ‘Lithos’. Je ziet er keramiek van Kiki De Pauw, tekeningen en schilderijen van Luc Oppeel en het boek 'Lithos' van Olsenaar Marc Van De Walle werd er voorgesteld. De toegang is gratis. De tentoonstelling is nog open op zaterdag 30 november en zondag 1 december, telkens van 14 tot 18 u.

Marc Van De Walle over zijn boek en de tentoonstelling: 'Op een feest, ergens in juli 2016, sprak Luc me aan. Hij vertelde over een aantal tekeningen die hij had gemaakt waar een rode draad doorheen liep, en die samen een verhaal vormden. Nu zocht hij iemand om er een commentaar rond te schrijven. Voor een expositie van beeldhouwwerken had ik, enkele jaren geleden, muziek geschreven bij een tentoongesteld werk van hem. Wij behaalden daarmee de tweede plaats op de Biënnale van Waals-Brabant. Daarom lag zijn voorstel ook hiervoor voor de hand. Aanvankelijk was het de bedoeling dat hij me het verhaal rond de werken zou vertellen. Ik stemde in, maar onze plannen wijzigden gaandeweg. We spraken af om het verhaal niet te vertellen maar dat ik op basis van het bekijken van de tekeningen mijn eigen teksten zou brouwen. We zouden dan, na ons experiment, wel zien wat er uit de bus zou komen. Dat voorstel maakte de uitdaging natuurlijk boeiender, maar ook moeilijker.

Als tekstschrijver werd ik geconfronteerd met dertig tekeningen. Ik bekeek ze herhaaldelijk, liet alles rustig bezinken en vroeg me af wat ik er tekstueel mee kon aanvangen. Beetje bij beetje vormden de teksten zich. Bij het schrijven gaf ik me gewoon over aan de interpretatie van de tekeningen: ik probeerde niet te schrijven wat ik zag, maar wel wat ik voelde. Het werd een universeel verhaal over de reis die elke mens doormaakt, met zijn goede en slechte momenten. De thema’s die spontaan aan de oppervlakte kwamen, linkte ik aan elementen uit de mythe van Orpheus en Euridykè en zij deden me ook denken aan de tocht uit de Divina Commedia van Dante. Luc las regelmatig een tekst, vond die goed en zette me aan verder te schrijven zonder dat hij zijn verhaal over de werken bekend maakte.

Toen de teksten klaar waren nam Luc ze door. Hij vertelde toen eerst wat hem geïnspireerd had bij het maken van de kunstwerken. Maandenlang was hij gefascineerd geweest maar tevens ook gedegouteerd  – en hij is het nu nog steeds - door de werkwijze van IS en door de vluchtelingenproblematiek waar het Westen mee geconfronteerd werd. We hebben allen gehoord of gelezen over de onmenselijke toestanden tijdens WO I en II, maar nu zagen we dagelijks de ellende van mensen in het hier en nu. Hij heeft die problematiek verwerkt op zijn manier als kunstenaar. Hierbij gebruikt hij bister als grondlaag voor zijn tekeningen waarin allerlei grillige monsters letterlijk de kop opsteken. Het was de bedoeling het gruwelijke dat mensen elkaar aandoen, uit te drukken. Het bister bruin bleek daarvoor als vertrekpunt het meest geschikt.

Op die manier zijn dertig tekeningen samen met de teksten elkaars aanvulling en tegenpool. We werkten onafhankelijk van elkaar, maar besloten uiteindelijk toch het picturale en het geschrevene te publiceren, omdat er meer dan voldoende raakpunten waren. Als titel gaf ik het werk “Lithos” mee. Grieks voor verstening. De verstening in taal wat de tekeningen met mij deden en welke gevoelens zij opwekten.

Misschien kan het geheel nu gezien worden als een invuloefening voor elke kijker/lezer om een eigen mening te vormen. Indien we die creativiteit kunnen stimuleren, dan is het resultaat meer dan bereikt.'

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio