Spotify krijgt kritiek voor nieuwe dienst: “Ze laten labels betalen voor streams”

Spotify krijgt kritiek voor nieuwe dienst: “Ze laten labels betalen voor streams”

Foto: REUTERS

Spotify heeft een nieuwe mogelijkheid gelanceerd om te adverteren in de streamingdienst. Die geeft artiesten, groepen en platenlabels met veel geld de kans om meer beluisterd te worden dan anderen. Dat meldt Rolling Stone, en Spotify krijgt er flink wat kritiek door.

Marquee is de naam van de nieuwe advertentietool. Het principe is eenvoudig: labels die ervoor betalen, kunnen extra streams kopen voor de muziek van hun artiesten. Er komen dan meldingen over het volledige scherm, die je bijvoorbeeld de kans geven om naar de nieuwe plaat van Zwangere Guy te luisteren op de dag waarop zijn nieuwe plaat uitkomt.

Elke keer als een gebruiker van de streamingdienst erop klikt, krijgt de artiest, band of het label 50 eurocent. Spotify raadt adverteerders aan om voor 4.500 euro te adverteren, wat volgens de streamingdienst goed is voor meer dan 9.000 potentiële luisteraars in een periode van zeven dagen.

“Op die manier krijgen artiesten, groepen en labels met veel geld ook de meeste streams”, zegt George Howard, professor Muziekmanagement aan Berklee College of Music. “Zo blijft het geld naar hen vloeien.”

Spotify ontkent dat streams nu te koop zijn. “Je betaalt niet voor streams, elke gebruiker kiest nog altijd zelf of hij al dan niet luistert.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees