Monsterboetes tien jaar na dodelijkste naoorlogse treinramp in ons land: “NMBS, Infrabel én treinbestuurder schuldig”

Monsterboetes tien jaar na dodelijkste naoorlogse treinramp in ons land: “NMBS, Infrabel én treinbestuurder schuldig”

Totale ravage in Buizingen. Foto: BDW

Halle / Buizingen -

“De machinist reed door het rode licht en ging dus in de fout. Maar hij is slechts de laatste schakel in het hele veiligheidssysteem. NMBS en Infrabel treffen meer schuld.” Dat is het oordeel van de Brusselse politierechter, bijna tien jaar na de treinramp van Buizingen, die het leven kostte aan 19 mensen en honderden mensen verwondde. De bestuurder moet niet naar de cel, NMBS en Infrabel krijgen een monsterboete van elk 550.000 euro. “Men heeft duidelijk geen lessen getrokken uit de treinramp van Pécrot in 2001.”

Maandag 15 februari 2010, 8.28 uur, Buizingen. Op spoorlijn 96 tussen Brussel en Quévy botst de P-trein (E3678) van Leuven naar ’s-Gravenbrakel met de IC-trein (E1707) van Quiévrain naar Luik. Als de ...

Het beste van Enkel voor abonnees