Corrigeer
camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

  VUM

VRT verliest luisteraars, Medialaan blijft stabiel

De vijf grote klassieke radionetten van de VRT halen samen nog 58,9 procent volgens de nieuwste CIM-meting. Dat is het laagste cijfer ooit, maar de VRT panikeert niet. Radio 2 blijft afgetekend marktleider met 28,4 procent in Vlaanderen, maar scoort iets minder dan gebruikelijk. De grootste familie scoorde meting na meting dik 30 procent, maar sinds enkele maanden lukte dat niet meer. Radio 1 haalde 7,5 procent (+ 0,5 procent), Studio Brussel kwam uit op 10,4 procent (+ 1,2 procent) en MNM op 10,1 procent (-1 procent). Klara schommelt steevast rond 2,5 procent.

Bij Medialaan bleeft Joe stabiel op 9 procent en Qmusic stijgt van 13,4 naar 13,8 procent. Dat is de hoogste score in ruim vier jaar. Bij de 18- tot 54-jarigen, de belangrijkste commerciële doelgroep, is Qmusic zelfs marktleider, met dagelijks 848.644 luisteraars. Nostalgie ziet zijn marktaandeel op de algemene doelgroep 12+ groeien van 5,5 procent naar 5,8 procent. Elke dag luisteren er ruim 414.000 mensen naar de zender. (tove)