Files, moeilijk parkeren en dan nog lage-emissiezones: loodgieters en elektriciens willen niet meer werken in de stad

Files, moeilijk parkeren en dan nog lage-emissiezones: loodgieters en elektriciens willen niet meer werken in de stad

Foto: Kris Hossey

Antwerpen / Gent -

Wie in de binnenstad van Antwerpen of Gent woont, vindt almaar moeilijker een loodgieter, elektricien of andere vakman. “Steeds meer collega’s nemen in de stadscentra liever geen klussen aan”, aldus de sectorfederaties. Reden: de lage-emissiezone in combinatie met toenemende parkeer- en fileproblemen. “Het is te ingewikkeld, te tijdrovend én te duur geworden om er te geraken.”

Op 1 januari wordt de Gentse binnenstad een lage-emissiezone. Vervuilende auto’s mogen de stad – die sinds 2017 voor een groot deel ook autovrij of autoluw is – dan niet meer in. En in Antwerpen worden de regels voor de al bestaande lage-emissiezone op 1 januari een pak strenger. Dat betekent dat nog meer voertuigen het stadscentrum niet meer binnen mogen, wegens te vervuilend.

Dat blijft niet zonder gevolgen voor wie een vakman zoekt. Nelectra, de federatie van de elektrosector, en ook de Confederatie Bouw waarschuwen dat almaar minder vaklui nog tot in de binnenstad willen komen voor een opdracht.

“De lage-emissiezone maakt dat je wagenpark moet voldoen aan de normen”, zegt Marc Dillen, directeur-generaal van de Vlaamse Confederatie Bouw. “En dan zijn er de file- en parkeerproblemen, die het werken – en zelfs maar op de werf geraken – soms erg moeilijk en ingewikkeld maken. Veel collega’s laten de binnensteden daarom voor wat ze zijn en richten zich op klanten in de ruime rand.”

Files, moeilijk parkeren en dan nog lage-emissiezones: loodgieters en elektriciens willen niet meer werken in de stad
Elektricien Jan Meeus koos voor een bakfiets als bedrijfsvoertuig. Maar hij begrijpt zijn collega’s: “Het wordt allemaal heel erg complex.” Foto: ID/ Lieven Van Assche

Pieter Feys, voorzitter van Nelectra Oost-Vlaanderen bevestigt: “Veel collega’s zien op tegen het aanpassen van hun voertuigen, de administratie om de Gentse autovrije zone te mogen binnenrijden en de parkeerproblemen. Bovendien is er is voor elektriciens meer dan werk genoeg buiten het centrum van Gent. Logisch dan dat ze de binnenstad links laten liggen. Op de duur moet je voor het onderhoud van bijvoorbeeld een verwarmingsketel al zo veel aanrekenen dat niemand je nog inhuurt.”

Geen uitzonderingen

Jan Meeus – een Gentse elektricien met een bakfiets als enige bedrijfsvoertuig – begrijpt zijn collega’s die het niet langer zien zitten. “Het wordt allemaal wel heel erg complex.” Meteen ook de reden waarom hij zich een bakfiets aanschafte. Al heeft die ook zijn beperkingen: “Ik neem geen grote klussen aan waarvoor veel materiaal ter plaatse moet worden gebracht.”

De stadsbesturen van Gent en Antwerpen erkennen dat het voor velen aanpassen is, ook voor vaklui. “Maar je kan niet tal van beroepsgroepen gaan vrijstellen van de geldende regels. Op de duur wil dan iedereen een uitzondering”, klinkt het op het kabinet van Antwerps schepen van Leefmilieu Tom Meeuws (SP.A).

Ook in Gent hopen ze dat inwoners, bezoekers en vaklui zich zullen aanpassen aan de nieuwe regels. “We zien vandaag al dat fietskoeriers loodzware pakketten tot in het centrum brengen, en dat zelfs glazenmakers met de bakfiets ter plaatse komen.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees