Veel gevaarlijker, en toch bouwt overheid nog nieuwe dubbelrichtingsfietspaden: “Onbegrijpelijk”, zegt SP.A, maar fietsorganisaties schrijven ze niet zomaar af

Veel gevaarlijker, en toch bouwt overheid nog nieuwe dubbelrichtingsfietspaden: “Onbegrijpelijk”, zegt SP.A, maar fietsorganisaties schrijven ze niet zomaar af

Een tweerichtingsfietspad in Gent. Foto: fvv

Er gebeuren op een tweerichtingsfietspad 50 procent meer ongevallen dan op fietspaden waar fietsers maar in één richting mogen rijden. De voorbije vijf jaar vielen er 22 doden. Oppositiepartij SP.A, dat de cijfers opvroeg, vraagt om niet langer te investeren in nieuwe tweerichtingsfietspaden. Maar de voorbije 2 jaar kwamen er voor 35 kilometer van dergelijke fietspaden bij. Agentschap Wegen en Verkeer, de Fietsersbond en Fietsberaad Vlaanderen wil dit soort fietspaden echter nog niet afschrijven.

Perfect legaal aan de linkerkant van de weg fietsen en dan toch bijna omvergereden worden door een auto: veel fietsers kunnen ervan meespreken. Ook heel wat automobilisten kennen het fenomeen – ze kijken ...

Het beste van Enkel voor abonnees