Meer dan 10.000 reizigers terugbetaald na faillissement Thomas Cook

Meer dan 10.000 reizigers terugbetaald na faillissement Thomas Cook

Foto: EPA-EFE

Het Garantiefonds Reizen heeft de voorbije twee maanden ongeveer een kwart van de terugbetalingsdossiers na het faillissement van touroperator Thomas Cook verwerkt. Er werd al zowat 8 miljoen euro terugbetaald aan 11.000 reizigers, aldus directeur Mark De Vriendt. Intussen lijkt het erop dat reizigers zich sinds het faillissement bewuster zijn van het belang van financiële bescherming wanneer ze een reis boeken.

Thomas Cook in België werd eind september failliet verklaard, nadat de gelijknamige Britse moedermaatschappij eerder was omgevallen. Daarop werd het Garantiefonds Reizen, opgericht en gefinancierd door de reissector, ingeschakeld om eerst de circa 13.000 gestrande reizigers naar huis te brengen en dan om diegenen die door het faillissement hun reisplannen in het water zagen vallen, terug te betalen.

Eind november kon het fonds de eerste reizigers terugbetalen. Sindsdien werden ongeveer 5.000 van de verwachte 20.000 dossiers verwerkt, goed voor 8 miljoen euro die werd terugbetaald aan 11.000 reizigers. “De meeste grote dossiers, van mensen die hun reis al volledig hadden betaald, zijn ongeveer afgewerkt”, aldus Mark De Vriendt. “Nu zijn we bezig met kleinere bedragen, bijvoorbeeld van voorschotten die al betaald waren.”

Het Garantiefonds Reizen verwacht nog altijd dat tegen mei het overgrote deel van de claims van getroffen reizigers afgehandeld zal zijn.

Bewuster reizen

Het faillissement van Thomas Cook lijkt reizigers ook bewuster te hebben gemaakt van het belang van financiële bescherming voor hun reizen. Dat blijkt uit een rondvraag naar de reisintenties van de Belgen, die maandag werd voorgesteld. Tijdens de zomer gaf 63 procent van de respondenten aan financiële bescherming belangrijk te vinden, in november (dus na het faillissement van Thomas Cook) was dat 74 procent.

“Mensen vinden het belangrijk om verzekerd te zijn. Dan zijn ze zeker dat als ze een voorschot of de hele reis hebben betaald, ze hun geld terugkrijgen als er iets zou gebeuren”, leidde Pierre Fivet, de woordvoerder van de koepel van reisorganisaties ABTO (Belgian Association of Travel Organisers), uit de resultaten af. Maar het gaat wel enkel om de intentie, want uiteindelijk blijkt maar 30 procent van de reizigers met dergelijke bescherming te boeken (met name door met een reisorganisator te werken).

De bevraging naar de reisintenties wordt sinds vorige zomer om de drie maanden uitgevoerd in opdracht van het Garantiefonds Reizen en ABTO. Ze vormt voor de sector een instrument om te weten wat er in het hoofd van de klant leeft, nog voor hij op reis gaat. “De Belg zoekt een goeie deal die past bij zijn behoeftes, maar staat open voor vele mogelijke vormen van reizen”, zo haalt Fivet uit de eerste bevragingen. De prijs speelt voor iedereen een belangrijke rol, maar er spelen nog veel andere elementen mee in de uiteindelijke reiskeuze. Het gaat dan om onder meer het lokale klimaat, de accommodatie en beschikbare faciliteiten en de natuur in de nabijheid.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees