Dankzij data van muzieksector wisten onderzoekers van PXL-Music al wie zou winnen (en verliezen)

Studenten voorspelden MIA-nederlaag Zwangere Guy

Studenten voorspelden MIA-nederlaag Zwangere Guy

Foto: carlo coppejans

Voor de rest van Vlaanderen was het wachten tot de MIA-uitreiking zelf om te weten wie de beeldjes mee naar huis nam. Maar de studenten van PXL-Music, de onderzoekscel van de Limburgse hogeschool voor muziek, wisten het al: Zwangere Guy zou geen van zijn zeven nominaties verzilveren. Ze voorspelden de uitslag aan de hand van een karrenvracht data.

Onder kenners heerste consensus: het kon niet anders dan een walk-over van Zwangere Guy worden tijdens de MIA’s. Een boerenjaar met twee bejubelde albums, vier dozijn ijzersterke concerten, een hondstrouwe achterban: natúúrlijk zou de Brusselse hiphopper een kruiwagen vol prijzen winnen. Het draaide anders uit. Zwangere Guy bleef met lege handen achter. Ook underdog Brihang – zes nominaties – bleef verweesd achter. Een verrassing vanjewelste bij artiesten én critici. Maar niet bij de onderzoekers van PXL-Music.

Het muzikale departement van de Limburgse hogeschool voorspelde deze week al dat enkele grote namen uit de boot zouden vallen bij de uitreiking van de Music Industry Awards. Volgens hun berekeningen zouden zowel Zwangere Guy als Brihang geen enkele award ontvangen. Tourist LeMC zou hen kloppen in de categorie urban. Correct. Niels Destadsbader zou zichzelf opvolgen als beste mannelijke soloartiest. Ook juist. En Balthazar, dat zes keer genomineerd was, zou tevreden moeten zijn met het beeldje voor Alternative. Bijna volledig, want Balthazar-frontmannen Maarten Devoldere en Jinte Deprez wonnen ook de sectorprijs voor Auteur/componist.

Airplay

De voorspellingen van de onderzoekscel steunden niet op nattevingerwerk of een glazen bol. Neen, ze baseerde zich op een berg aan informatie uit de muzieksector. “Voor ons voorspellingsmodel gebruikten we data van 12.000 concerten en 20.000 artiesten”, zegt Jonas Kiesekoms, coördinator van de expertisecel. Die legt zich toe op onderzoek over datawetenschap in de muziekindustrie. “De sector zit op een berg aan cijfers. Van bezoekersaantallen tot aantal geconsumeerde pinten. Maar daar gebeurt nog te weinig mee.” De hogeschool zocht en vond vijftien partners die hun data wilden delen – onder meer concertzaal AB, auteursrechtenorganisatie Sabam en platenlabel Universal. “Normaal houden ze hun data goed afgesloten, zodat de concurrentie niet kan meekijken achter de schermen. Voor ons maakten ze een uitzondering. Die gegevens combineerden we met open data, streamingcijfers, airplay op de radio en Facebook-likes.”

Het algoritme werd losgelaten op de lijst met MIA-genomineerden van dit jaar. Meer bepaald op de tien categorieën die werden bepaald door de stem van het grote publiek. “Enkel beste album en hit van het jaar sloegen we over”, zegt Kiesekoms. “Onze data focussen op de artiesten zelf, niet op individuele hits of platen.” Wat blijkt? Airplay is nog steeds de doorslaggevende factor om de winnaar te voorspellen. “Daarom wisten we dat Zwangere Guy niet zou winnen: zijn songs worden vooral op Studio Brussel gedraaid, terwijl Tourist LeMC een veel groter bereik heeft op alle radiostations.”

Vijftig procent

De methode bleek vooraf al goed te werken. “Toen we het voorspellende model loslieten op de voorgaande twee edities, scoorden we 8 en 9 op 10.” Deze keer mikte PXL-Music op 7 op 10. Helaas, de onderzoekers halen vijftig procent. De winst van Angèle (Solo vrouw en Pop), Niels Destadsbader (Solo man), Tourist LeMC (Urban) en Balthazar (Alternative) werd juist voorspeld. Die van Hooverphonic (Groep), Sons (Doorbraak), Lost Frequencies (Dance), Clouseau (Nederlandstalig) en Dana Winner (Vlaams Populair) klopt niet. Maar het opmerkelijke verlies van Zwangere Guy, daar schoot PXL-Music dus in de roos.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees