Spoedartsen luiden alarmbel over nieuw noodnummer 1733: “Ze verdienen beter dan een soort dokter Google”

Spoedartsen luiden alarmbel over nieuw noodnummer 1733: “Ze verdienen beter dan een soort dokter Google”

(themabeeld) Foto: © VRT

De Belgische beroepsvereniging van spoedartsen (BeCEP) maakt zich zorgen over 1733, het snelkiesnummer voor niet-dringende hulpverlening dat stap voor stap wordt ingevoerd in België.

Het nummer 1733 zou volgend jaar permanent bereikbaar moeten zijn voor niet-dringende hulp. Wie ernaar belt, krijgt een operator van de noodcentrale aan de lijn die op basis van de gezondheidsklachten de patiënt verwijst naar de lokale wachtdienst, de eigen huisarts of de spoeddienst. Eind vorig jaar zouden de noodcentrales, huisartsen en spoedartsen een akkoord hebben bereikt over het nieuwe systeem. Maar nu komt de beroepsvereniging van Belgische spoedartsen met kritiek.

“Patiënten verdienen beter dan een soort dokter Google, ze verdienen ervaren clinici die hun klachten meteen ter harte nemen. Zeker als het over urgenties gaat”, zegt BeCEP-voorzitter Jan Stroobants. “Mensen weten zelf het beste bij wie ze op welk moment terecht moeten met hun klachten.”

De Leuvense huisarts Chris Van Der Mullen, een van de bezielers van 1733, vindt dat patiënten die op hun buikgevoel afgaan bij het inroepen van medische hulp “middelen verslinden”. “1733 is een manier om orde in de chaos te krijgen”, zegt hij.

Corrigeer

NIEUWS