Flanders Classics strikt grote partner voor vrouwenwielrennen, Scheldeprijs voor vrouwen in de pijplijn

Flanders Classics strikt grote partner voor vrouwenwielrennen, Scheldeprijs voor vrouwen in de pijplijn

Tomas Van Den Spiegel (rechts). Foto: DVH

Flanders Classics heeft met accountingbedrijf KPMG een ‘presenting partner’ gevonden voor zijn vrouwenkoersen. De samenwerking, die minstens tot 2023 loopt, werd dinsdagochtend voorgesteld door CEO Tomas Van Den Spiegel, in het bijzijn van Vlaams minister van Sport Ben Weyts. Een van de doelstellingen is om een Scheldeprijs voor vrouwen te organiseren.

Nu al heeft Flanders Classics vijf vrouwenwedstrijden in zijn portefeuille zitten: de Omloop Het Nieuwsblad, Gent-Wevelgem, Dwars door Vlaanderen, de Ronde van Vlaanderen en de Brabantse Pijl. Met de steun van KPMG hoopt het die wedstrijden op te waarderen, maar de bedoeling is ook om een zesde koers aan het programma toe te voegen. “We denken aan Scheldeprijs voor vrouwen”, zegt CEO Tomas Van Den Spiegel.

De Scheldeprijs voor vrouwen is nog niet voor 2020, maar er zijn dit jaar wel al enkele wijzigingen aan de omlopen van de vrouwenkoersen. Door de vrouwen over hetzelfde parcours te laten rijden als de mannen, hoopt Flanders Classics de beleving voor beide rennerspelotons te versterken: onder het motto ‘closing the gap’. Gent-Wevelgem start voor het eerst in Ieper, Dwars door Vlaanderen in Waregem in plaats van Tielt. De start van de Brabantse Pijl wordt verplaatst van Gooik naar Lennik, en de aankomst komt in Overijse, net als bij de mannen.

Flanders Classics strikt grote partner voor vrouwenwielrennen, Scheldeprijs voor vrouwen in de pijplijn
Jolien D’hoore (midden) is het boegbeeld van het Belgische vrouwenwielrennen. Foto: Karel Hemerijckx

“Onbenut potentieel”

“We hebben als Flanders Classics altijd al geprobeerd om mee aan de kar van het vrouwenwielrennen te trekken”, aldus Van den Spiegel. “Nu vinden we dat de tijd gekomen is om nog een tandje bij te steken. Vrouwenwielrennen doet het al goed, maar heeft nog heel veel onbenut potentieel en we zijn heel tevreden en dankbaar dat een partner als KPMG er samen met ons wil aan werken om het de komende jaren verder te ontwikkelen.”

Stefanie Pauwels, Partner KPMG, legt uit waarom KPMG in dit verhaal meestapt: “We hebben zeer bewust gekozen voor dit sponsorcontract. Het sluit dicht aan bij ons DNA, bij de waarden en normen waar wij als KPMG voor staan. Ook binnen KPMG willen wij iedereen de kans geven en stimuleren om de top te bereiken. We zijn dan ook zeer verheugd om te zien dat ook in de sport voor en door vrouwen grote stappen ondernomen worden. Als onze sponsoring een stimulans kan beteken en kan bijdragen tot net die extra groei, dan geeft dat een enorme voldoening niet alleen voor mij persoonlijk maar voor KPMG België in het algemeen.”

Meerjarenplan

Closing the gap, daarvoor werkte Flanders Classics een meerjarenplan uit met specifieke ambities tegen 2023. “Om te beginnen willen we sportief een versnelling hoger schakelen”, zegt Van Den Spiegel. “Een Scheldeprijs voor Elite Vrouwen inrichten en zo de voorjaarsreeks vervolledigen, staat bijvoorbeeld op de lijst. Net als een statusverhoging van bepaalde wedstrijden naar ProSeries en WorldTour en het streven naar evenwaardig prijzengeld.”

Daarnaast wil Flanders Classics bestaande partnerships in de toekomst versterken. “We hebben momenteel al samenwerkingen met VRT voor de uitzendingen van de WorldTour wedstrijden Gent-Wevelgem en Ronde van Vlaanderen, en livestreams voor de andere wedstrijden bij onze partner Proximus. Het spreekt voor zich dat we het vrouwenwielrennen als audiovisueel product ook verder willen ontwikkelen”, besluit Van Den Spiegel.

Corrigeer


Het Nieuwsblad biedt meer dan 3.000 reeksen in 28 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.