Mode

Modeshow van Dior staat bol van feminisme en verwijzingen naar jaren 70

‘Consent’ (wederzijdse toestemming), ‘Women’s love is unpaid labour’ (de liefde van vrouwen is onbetaalde arbeid), ‘When women strike the world stops’ (als vrouwen staken stopt de wereld met draaien). Bepaald subtiel waren de boodschappen niet die creatief directeur Maria Grazia Chiuri, in samenwerking met het kunstcollectief Claire Fontaine, mee uitpakte. De show in Parijs van het Franse modehuis stond bol van het feminisme, maar dat ging verder dan alleen die slogans. Op de catwalk waren vooral creaties te zien die verwezen naar de jaren zeventig. Er waren fluwelen pakken en accessoires, de ruit was volop aanwezig, er waren pofbroeken en bohemien jurken en de modellen droegen bandana’s en leren petten. “De jaren zeventig waren een tijd waarin vrouwen eerder trouw aan zichzelf bleven in plaats van slaafs de mode te volgen. Als een vrouwelijk ontwerper ligt dat thema me na aan het hart. Het silhouet heeft altijd een belangrijke rol gespeeld bij Dior”, zei Grazia Chiuri achteraf.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees