Elk jaar 16 klachten over racisme en discriminatie op Gentse scholen

Elk jaar 16 klachten over racisme en discriminatie op Gentse scholen

Foto: Hollandse Hoogte / David Rozing

Gent -

Racisme en discriminatie is een probleem in het Gentse onderwijs. In vier jaar tijd zijn er bij Unia 65 klachten ingediend. Dat zijn er gemiddeld zestien per jaar. “We moeten dit ernstig nemen.”

Een student kon door haar visuele handicap de lessen niet goed volgen. Ze kon de taken niet goed lezen en vroeg om aanpassingen, zoals het op voorhand doorsturen van de leerstof. Maar de hogeschool hield daar onvoldoende rekening mee.

Het is slechts één voorbeeld van de klachten die de voorbije jaren bij Unia in Gent binnenliepen. Dat zijn er flink wat: tussen 2015 en 2018 gaat het om 65 meldingen. Daarbij zitten ook vragen of bekommernissen van mensen die discriminatie willen vermijden. Dat blijkt uit een vraag van gemeenteraadslid Anne Schiettekatte (SP.A), die alarmerende signalen uit het middenveld kreeg.

Middelbaar

De meeste incidenten spelen zich af in het middelbaar. Een op drie van de meldingen gaat over etnische afkomst, een op drie over handicap en een op drie over religie.

“Gent heeft nog werk op de plank”, zegt Els Keytsman van het Gelijkekansencentrum. “We moeten dit ernstig nemen. Ieder kind met een migratieachtergrond of beperking moet gelijke kansen krijgen in het onderwijs.”

Filmpje

De Stad voerde de strijd tegen discriminatie de voorbije jaren op. In 2017 werd een confronterend filmpje gelanceerd over de impact van racisme op kinderen, dat inmiddels in schoolboeken is opgenomen maar door toenmalig minister van Gelijke Kansen Liesbeth Homans (N-VA) werd bestempeld als “contraproductief”. Daarnaast kwam er vorig jaar een screening van scholen op diversiteit waar meer dan 1.800 leerkrachten aan deelnamen. Een voorlopig rapport is klaar en moet tot actieplannen leiden.

Broodnodig, want uit onderzoek van Unia blijkt dat er in Vlaanderen nog altijd een structurele ongelijkheid is. “Kinderen met een migratieachtergrond, vooral meisjes, worden vaker naar een technische of beroepsrichting doorverwezen”, zegt Keytsman. “En momenteel kan niet ieder kind met een handicap naar de school van zijn keuze. We moeten naar één inclusief systeem.”

Onderwijsschepen Elke Decruynaere (Groen) erkent dat er nog werk aan de winkel is. “We delen absoluut die bezorgdheid”, zegt ze. “Maar het is één van de thema’s waar leerkrachten en directies heel hard op inzetten. Daar mogen we niet aan voorbijgaan.”

Corrigeer

MEER NIEUWS