Corrigeer
camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

(Themabeeld)  Shutterstock

Elke handelaar een eigen webshop maar “blijvend succes is lang niet zeker”

Kledingzaken en andere niet-essentiële handelszaken blijven dicht. Om toch geld in het laatje te brengen, starten veel lokale winkeliers een webshop. Broodnodig op korte termijn om de vaste kosten op te vangen. “Maar of het ook na de coronacrisis een succes zal zijn, is lang niet zeker”, zegt retailexpert Jorg Snoeck.

“Als 1.500 gebruikers in een week” “Toen de maatregelen verlengd werden, schoot ik in actie “Geven advies en raad via Instagram”

In 2019 waren er volgens de jaarlijkse barometer meer dan 29.000 webshops actief in ons land, maar door het coronavirus kan dat cijfer in 2020 aardig oplopen. “We hebben jarenlang geprobeerd om de lokale handelaren te overtuigen om hun winkels te digitaliseren. De laatste twee weken is alles in een stroomversnelling terechtgekomen”, zegt Greet Dekocker, directeur van brancheorganisatie SafeShops. Hetzelfde klinkt bij e-commerce expert Cis Scherpereel. “Het opstarten van een webshop kan momenteel niet snel genoeg gaan. Lanceringsdata worden vervroegd en handelaars die af wilden van hun onlinewinkel stellen dat uit.”

Foutjes mogen

Allemaal met hetzelfde doel: iets om handen hebben én geld in het laatje brengen. “Wat kan je in deze periode anders doen als je winkel dicht moet blijven?”, zegt retailexpert Jorg Snoeck van RetailDetail. “Door het coronavirus worden handelaars gedwongen om op de digitale trein te springen en snel een webshop in elkaar te boxen. En dat hoeft er niet foutloos uit te zien. Snel en gemakkelijk is dezer dagen beter dan chic en gesofisticeerd.”

Maar de klanten moeten de weg naar de nieuwe webshop ook nog vinden. En belangrijker: er moeten bestellingen binnenlopen. “Overal op het internet en sociale media circuleren oproepen om lokaal en Belgisch te kopen, om onze eigen economie vooruit te helpen”, zegt Snoeck. Dat dorpsgevoel doet de kassa van de kleinere webshops bescheiden rinkelen.

Hele jaar solden

Ook de bekendere winkels hopen dat hun webshop dezer dagen extra volk lokt. “Je kan het wel niet vergelijken met de omzet die we nu in onze fysieke winkels zouden draaien”, zegt chocolatier Dominique Persoone, die de deuren van zijn winkel in Antwerpen en Brugge moest sluiten. “Het is nog geen 10 procent van onze gewoonlijke omzet. De verkoop gaat wel een deel van de vaste kosten dekken, en dat is in deze crisis zeker niet onbelangrijk.”

Experts delen het optimisme maar houden toch hun hart vast voor wat na het coronavirus komt. “Onze economie doet het minder goed en heel wat werknemers verliezen inkomsten of hun loon”, zegt Snoeck. “Daardoor zal er voorzichtiger moeten omgesprongen worden met geld en zal de consument de afweging moeten maken: geven ze voorrang aan het dorpsgevoel en aan eigen winkels of gaan ze voor de grotere internationale spelers, die het hele jaar solden houden en onklopbaar zijn als het om prijzen gaat? Ik hoop het eerste, maar ik denk het laatste.”

  Peter Malaise

“Als 1.500 gebruikers in een week”

  • Zaakvoerders Stijn Desmettre en Leen Holvoet Dewahout Ronse
  • Houthandel Dewahout bestaat 8 jaar in Ronse, één jaar onder de nieuwe naam
  • Webshop werd 25 maart gelanceerd

”We waren al langer bezig met het ontwikkelen van onze website”, zegt Stijn Desmettre, die de coördinatie van Dewahout Ronse op zich neemt. “Maar door het coronavirus is alles in een stroomversnelling terechtgekomen en hebben we de webshop vorige week gelanceerd. De artikels, die we het vaakst verkopen staan al op de website, de rest moet nog aangevuld worden.” Om de klanten op de hoogte te brengen, werd een mail uitgestuurd. “Onze oudere klanten mailen en bellen nog vaak maar we merken dat het grootste deel wel hun weg vindt naar onze webshops. In één week tijd hadden we al 1.500 gebruikers, de belangstelling is enorm groot.” Het leveren van grotere bestellingen verloopt vlot met de eigen transportdienst, de pakjes via een koerierdienst minder vlot. “Die hebben het uitzonderlijk druk. Ook mogen onze pakketten Nederland niet meer in.”

 (lla)

  

“Toen de maatregelen verlengd werden, schoot ik in actie

  • Fonetik in Aalst bestaat 4 jaar
  • Webshop gelanceerd op 27 maart

“Toen de maatregelen eind maart verlengd werden, heb ik zelf een webshop opgericht”, zegt Melanie Neville, die al vijf jaar een conceptstore heeft in het centrum van Aalst. “Het was sowieso de bedoeling om er in 2020 eentje op te richten maar doordat de winkel gesloten is, heb ik er nu tijd voor.” Niet alleen Melanie maar ook haar vaste klanten waren vragende partij. “Ik kreeg geregeld e-mails en telefoontjes of bepaalde producten er nog waren en of ze die konden kopen. Dat was niet gemakkelijk werken. Nu de website zo goed als klaar is, kan ik klanten doorsturen en vinden ze in enkele klikken wat ze nodig hebben.” Ook de levering doet Neville voorlopig zelf. “Dat is soms wel wat rijden, Aalst is groter dan je denkt. Op termijn is het de bedoeling om samen te werken met een fietskoerier. Bestellingen die ver moeten, worden afgeleverd met Bpost.”  (lla)

  Wim Kempenaers

“Geven advies en raad via Instagram”

  • Zaakvoerster Joni Schots (30)
  • Kledingzaak Vrou in Boechout bestaat 2,5 jaar
  • Webshop gelanceerd op 17 maart

“Nog voor de overheid had beslist om de winkels te sluiten, hadden wij onze deuren al dichtgegaan”, zegt Joni Schots, zaakvoerster van kledingzaak Vrou. “Maar we konden niet bij de pakken blijven zitten.” Joni opende in amper twee dagen tijd een webshop en vult sindsdien dagelijks de collecties aan. “We hebben ooit een webshop gehad maar ik geloof meer in persoonlijke service. Kleding moet je kunnen voelen, aanraken en passen. Het was toen een bewuste keuze om ons enkel te focussen op de fysieke winkels maar het coronavirus beslist daar anders over.” Om hun klanten toch zo veel mogelijk bij te staan, plaatst het team van Vrou dagelijks foto’s en filmpjes op Instagram. “Klanten vragen welke maat ze moeten nemen, hoe je bepaalde kledingstukken moet combineren … Wij proberen de persoonlijke service, die we dagelijks op de vloer bieden met filmpjes te vertalen naar sociale media. Dat kost tijd, maar onze klanten zijn tevreden.” (lla)