Vakantie

Niet op reis naar het paradijs, reclame maken vanuit en voor hun kot: zo vergaat het influencers in tijden van corona

Niet op reis naar het paradijs, reclame maken vanuit en voor hun kot: zo vergaat het influencers in tijden van corona

Foto: Shutterstock

De pandemie heeft een impact op influencers. De wereld van de travel bloggers, die van paradijselijke foto’s op hun Instagram proberen te leven, valt tijdelijk in duigen. Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Influencers worden nu ook ingeschakeld, zij het om naast het promoten van hebbedingen ook meer te sensibiliseren.

Voor de Amerikaanse blogger Lindsay Silberman zijn het barre tijden. Zij toonde voor de crisis beelden vanuit verre landen. Onder meer luxeresorts Thailand en Mexico werden uitvoerig gepromoot. Haar duizenden volgers waren geëngageerd. Ze vroegen haar leuke adresjes om een wijntje te drinken en hoe ze haar valies maakt voor diverse bestemmingen. Nu zit ook zij gewoon in haar kot. “Als mensen niet kunnen reizen, waar post ik dan over?”, vraagt ze zich af. Haar Nederlandse collega Evelien Langeveld, die in het Australische Sydney woont, zit ook zonder betaalde samenwerkingen op de planning. “Mensen zoeken niet naar reistips”, zei ze eerder in een reactie met de Nederlandse krant NRC Handelsblad. Intussen vult ze haar dagen met nieuwe dingen leren, meubels opwaarderen en lezen.

View this post on Instagram

This is me staying home. I hope you’re doing the same ???? ????????? Some ways I’m currently keeping myself busy: ????????? ? By treating every day as a “normal” day. This includes doing my hair and putting on a nice dress ?? Of course there are plenty of days I walk around in just active wear as well ?? ????????? ? By learning new things. I’m currently trying to understand how TikTok works, and I’m learning a lot about the Law of Attraction and breath work ??????? ????????? ? By giving old furniture a new life! I found the chair I’m siting in on the street and painted it white. From trash to treasure ???? ????????? ? By reading a book. For some inspiration you can zoom in on the pile of books on the left. I’m reading The Alchemist ?? ????????? ? By doing online workouts instead of going to the gym. Luckily @classpassausnz has many online workouts available. I also purchased @peachespilates home workout bundle ???? #supportyourlocalbusiness ????????? ? By playing a game or making a puzzle! I just ordered a new 1000pc puzzle and I can’t wait to start on it ???? ????????? ? By cooking - say whuuut? I’m the absolute #takeawayqueen, but I might as well spend all this extra free time on preparing some healthy food for myself. I’m quite a bad chef though ??????? ????????? ? By looking for a temporary job. As I currently don’t have any collaborations coming up and the traffic of my website is rapidly declining, I’m looking for a temporary position where they urgently need help. This can be in marketing, but it can also be in a call center or maybe even a supermarket - wherever my help is needed. ????????? What are you doing to keep yourself busy? ??

A post shared by ¤ Evelien (Eef) Langeveld (@eefexplores) on

Sommige travel influencers blijven lustig oude vakantiekiekjes posten tijdens deze moeilijke periode. Ze plaatsen er tekstjes zoals ‘keep the dream alive’ bij om uit te drukken dat ze verlangen naar de tijd waarin ze opnieuw in een vliegtuig mogen stappen. De Belgische Sigrid, die zichzelf op Instagram Sigrid of the Sun noemt, gooit het deels over een andere boeg.

“Ik heb besloten om tijdens deze rare tijden niet alleen mijn vorige reisfoto’s te plaatsen, omdat ik echt bij je wil blijven. Reizen is - helaas - momenteel niet mijn hoofdactiviteit. Het maakt me ongelukkig en daarom moet ik de andere dingen blijven doen die ik graag doe: verbinden met de natuur en creatief zijn”, kondigt ze aan. “Je kunt in bijna elke omgeving creatief zijn, dus ik daagde mezelf uit en fotografeerde voor het eerst in jaren in mijn geboorteplaats. En ik moet zeggen dat ik het erg leuk vond om mijn buurt te verkennen. Het was een ontspannende, frisse en leuke ervaring.” Die switch levert haar een pak leuke reacties op. Haar volgers loven haar om haar authentieke aanpak.

Hoewel er tijdelijk donkere wolken boven de hoofden van travel influencers hangen, betekenen de coronamaatregelen niet voor elk subgenre binnen het influencersmilieu slecht nieuws. Bepaalde merken blijven inzetten op marketing, zo test An-Katrien Casselman uit Pink Ambition nieuwe tandpasta uit om haar post-corona smile te verbleken. De stad Genk zet dan weer een tiental professionele en semiprofessionele influencers in om corona-gerelateerde boodschappen te verspreiden. De Limburgse stad hoopt op die manier vooral jongeren te bereiken.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees