Al 15 jaar ‘nog één video dan’

15 jaar YouTube: een overzicht van het succesverhaal in 8 legendarische video’s

15 jaar YouTube: een overzicht van het succesverhaal in 8 legendarische video’s

Een dierentuin, een blote borst en een tsunami. Die drie elementen lagen aan het de oorsprong van het videoplatform Youtube. Exact 15 jaar geleden werd er de eerste video online gezet. En sindsdien heeft het platform al heel wat legendarische video’s voortgebracht.

Me at the zoo. Voor de meeste mensen betekenen die woorden niet veel. Maar voor zij die het grootste deel van hun dagen op het internet doorbrengen, verwijzen ze naar een legendarische video. Me at the zoo is namelijk het eerste filmpje ooit dat op het videoplatform YouTube werd geüpload. En dat exact 15 jaar geleden. Het duurt slechts 18 seconden en het toont de Amerikaan Jawed Karim voor het olifantenverblijf in de dierentuin van San Diego. “Het is best een hilarische video. Nog geen 20 seconden en veel zegt hij niet. Best wel een verschil met wat er nu allemaal van knap gemaakte video’s te vinden zijn op het platform”, zegt Michiel Sallaets, woordvoerder van Google, het bedrijf dat YouTube in 2006 kocht voor 1,65 miljard dollar. “Het is niet de meest bekeken video die nu op het platform te vinden is, maar mensen – hoe raar ook – blijven de video bekijken. Ondertussen heeft die al meer dan 90 miljoen views.”

Die Amerikaan in de zoo is niet zomaar iemand. Hij is een van de drie oprichters van YouTube. Samen met Chad Hurley en Steve Chen registreerde Jawed Karim de domeinnaam van het videoplatform op valentijnsdag 2005. Het idee was om een datingwebsite op te richten, maar daar kwam uiteindelijk niet veel van in huis. Maar toen ze tot de realisatie kwamen dat er van twee veelbesproken gebeurtenissen van 2004, de ontblote borst van Janet Jackson tijdens de Superbowl en de tsunami later dat jaar, geen beelden te vinden waren, kwam YouTube uiteindelijk tot stand.

Ondertussen is YouTube uitgegroeid tot een onmisbaar digitaal platform. Elke dag wordt er meer dan een miljard uur aan video’s bekeken en elke minuut wordt er nog eens voor 500 uur aan videomateriaal geüpload. Het videoplatform heeft vandaag meer dan 2 miljard maandelijkse gebruikers en is beschikbaar in 100 landen en in 80 verschillende talen.

Enkele legendarische video’s:

1. Ronaldinho: Touch of Gold (2005)

De eerste video op YouTube die één miljoen keer werd bekeken, is een reclamespotje van Nike. Daarin krijgt de Braziliaanse voetballer Ronaldinho een paar ‘Golden Boots’ en toont hij enkele kunstjes. Deze video toonde aan dat YouTube voor heel wat bedrijven misschien wel een interessante manier kon zijn om reclame te maken.

2. Evolution of Dance (2006)

De Amerikaanse danser Judson Laipply ging de wereld rond met zijn zes minuten lange filmpje waarin hij de ‘evolutie van dans’ toonde. Op acht maanden tijd werd de video 70 miljoen keer bekeken. Het bezorgde Laipply ook zelf heel wat faam. De man werd uitgenodigd in verschillende talkshows en de video werd door heel wat mensen geparodieerd.

3. Charlie bit my finger (2007)

Het is heel simpel: de twee Britse broers Harry (3) en Charlie (1) zitten samen in de zetel. Harry steekt zijn vinger in de mond van zijn jongere broer waarop die bijt. “Charlie bit me”, klinkt het al lachend. Maar al snel begint het toch serieus pijn te doen. “Owch. That really hurt”, zegt de oudste. Het filmpje was eigenlijk enkel voor familieleden bedoeld. Via e-mail delen lukte het niet, dus zette ze de video van de twee broertjes op YouTube. De video werd ondertussen al meer dan 873 miljoen keer bekeken.

4. Felix Baumgartner (2012)

In 2012 sprong de Oostenrijker Felix Baumgartner vanop 39 kilometer boven het aardoppervlak uit een ballon. Iets meer dan tien minuten later landde hij succesvol op aarde. De man bereikte een topsnelheid van zo’n 1.137 kilometer per uur. Bijna acht miljoen mensen volgden zijn sprong live op YouTube.

5. Gangnam Style (2012)

De videoclip van Gangnam Style van de Zuid-Koreaanse popster PSY bereikte op 21 december 2012 één miljard views. Een absoluut record. En het aantal bleef stijgen. In december van 2014 moest YouTube zelfs haar teller aanpassen omdat het oude systeem maar tot 2.1 miljard views kon gaan. En PSY zat daar toen al over. Ondertussen werd de video al 3.5 miljard keer bekeken.

6. Despacito (2017)

De Puerto Ricaanse zanger Luis Fonsi heeft de meest bekeken video aller tijden op zijn naam staan. Meer dan 6.7 miljard mensen keken al eens naar zijn nummer Despacito uit 2017 op YouTube. Daarmee heeft hij heel wat voorsprong op de tweede plaats. Daar staat momenteel de Baby Shark Dance-video met 5.1 miljard views.

7. YouTube Rewind 2018

De video die de meeste duimpjes omlaag kreeg, is er eentje van YouTube zelf. YouTube maakt al enkele jaren een terugblikvideo met de hoogtepunten, trends en youtubers van het jaar. Maar de video die in 2018 gemaakt werd viel niet in de smaak. Er kwam zelfs een hele campagne om YouTube te straffen. De video heeft momenteel 17 miljoen dislikes en stootte daarmee Baby van Justin Bieber van de troon.

8. Boemerang van In de Gloria

In de Boemerang-sketch uit het Belgische tv-programma In de Gloria begon talkshowpresentator Erik Hartman (gespeeld door Tom Van Dyck) met het hoge stemmetje van een van zijn studiogasten (gespeeld door Lucas Van den Eynde) te lachen. De video circuleerde lange tijd op YouTube zonder dat er werd aangegeven dat niet om een echte talkshow ging. In het buitenland werd het filmpje dan ook als echt aanschouwd. De video werd zelfs tijdens de The Tonight Show with Jay Leno getoond alsof het een echte tv-uitzending was.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees