Modewinkels boeken in eerste week na heropening 80 procent van normale omzet

Modewinkels boeken in eerste week na heropening 80 procent van normale omzet

Foto: Jan Van der Perre

De modewinkels klokken na de eerste week sinds de heropening op 11 mei af op 80 procent van de omzet van dezelfde week vorig jaar. Dat blijkt uit een bevraging van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en ondernemersorganisatie Unizo. In de sector heerst over het algemeen tevredenheid over de eerste verkoopweek, zegt Unizo. Er worden minder klanten dan gemiddeld geteld, maar zij die op de been zijn, kopen ook.

“Op de eerste dag van de heropening op maandag 11 mei, klokten zelfstandige winkeliers af op een omzetcijfer van 50 procent in vergelijking met een gemiddelde maandag in mei vorig jaar”, zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie. “Dat resultaat was aanzienlijk beter dan verwacht: het merendeel van de handelaars gaf in een eerdere bevraging van Mode Unie en Unizo aan dat ze een omzetcijfer van 30 tot 40 procent van de normale verkoop verwachtten. De heropening op maandag was voor de hele winkelsector alvast geslaagd”, aldus Delanghe.

Vertrouwen getankt

Het positieve resultaat van de eerste dag werd volgens Mode Unie doorgetrokken in de rest van de week. “Waar we op maandag vooral veel consumenten in stadskernen zagen, merkten we dat consumenten zich de daaropvolgende dagen meer naar kleinere steden en gemeentes begaven. Consumenten die aanvankelijk wat terughoudend waren om te komen shoppen, zagen dat dit bij de zelfstandige winkels op een veilige en rustige manier kon, en dat gaf vertrouwen om te komen winkelen”, zegt Delanghe.

Specifiek voor modewinkels klokt deze eerste week na heropening af op 80 procent van de omzet van dezelfde week vorig jaar. “Dit is een beduidend beter resultaat dan de verwachtingen voorspelden. We zijn dus ook tevreden voor specifiek onze modesector”, aldus Delanghe. “We merken dat dorpskernen en kleinere steden het goed doen ten opzichte van de grotere steden. We zien duidelijk dat steden zoals Gent, Roeselare en Kortrijk, die de circulatie en communicatie goed aanpakken, ook aantrekkelijk zijn voor de consument. Er wordt een goede verkoop gerealiseerd met beheersbare drukte in veilige en hygiënische omstandigheden.”

Op de hoogte blijven van al het nieuws rond het coronavirus? Volg hier de laatste updates.

Meer over Coronavirus

Corrigeer

MEER NIEUWS

AANGERADEN