F1-teams bereiken akkoord over budgetplafond van 145 miljoen dollar en extra maatregelen

F1-teams bereiken akkoord over budgetplafond van 145 miljoen dollar en extra maatregelen

F1-bolides tijdens de start van de GP van Australië in 2019 Foto: Mercedes F1 team

De F1-teams hebben gisteren eenn akkoord bereikt over een verdere verlaging van het budgetplafond in de sport alsook bijkomende maatregelen die naar aanleiding van de coronacrisis genomen worden.

Omwille van de coronacrisis bevinden heel wat F1-teams zich in financiële moeilijkheden. Een bijkomende verlaging van het budgetplafond van 175 miljoen dollar naar 145 miljoen dollar moet tot extra besparingen en betere overlevingskansen voor de F1-teams leiden.

Het oorspronkelijk budgetplafond werd ingevoerd om de F1-teams op het vlak van competitiviteit dichter bij elkaar te brengen alsook kosten te besparen. Opvallend is dat het budgetplafond in 2022 en 2023 telkens met vijf miljoen dollar verder naar omlaag zal gaan.

De maatregel moet er duidelijk voor zorgen dat grote teams zoals Ferrari en Red Bull te vriend worden gehouden. Beide renstallen waren immers een felle tegenstander van het idee van McLaren om een budgetplafond van 100 miljoen dollar te introduceren. Belangrijk is echter wel dat twee belangrijke kosten, de motoren en salarissen van de rijders, buiten het budgetplafond vallen.

Een nieuwe opmerkelijke maatregel is dat topteams minder ontwikkelingstijd in de windtunnel zullen krijgen dan de kleinere teams. Dit zou er toe moeten leiden dat de kleinere teams de kloof met de topteams makkelijker kunnen dichten. Alles zou daardoor in de Formule 1 opnieuw dichter bij elkaar moeten zitten, wat dan weer tot meer spektakel zou moeten leiden.

Tot slot zou er ook een akkoord bereikt zijn over het zogenaamd 'open source' maken van onderdelen. In plaats van heel wat onderdelen verder te standaardiseren zullen teams hun concept van bepaalde onderdelen moeten publiek kenbaar maken waardoor andere teams het indien gewenst kunnen namaken. 

Alle teams zullen dus niet meer zelf alle onderdelen moeten uitvinden en kunnen naar believen kiezen wie ze gaan 'kopiëren'. Ook dit moet tot een betere competitiviteit en kostenbesparingen leiden.

Meer F1-nieuws op F1journaal.be:

Corrigeer

Het Nieuwsblad biedt meer dan 3.000 reeksen in 28 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.