"Alonso en Vettel trokken met veel liefde richting Ferrari maar vertrokken er met een burnout"

"Alonso en Vettel trokken met veel liefde richting Ferrari maar vertrokken er met een burnout"

Sebastian Vettel Foto: Ferrari

Volgens voormalig F1-piloot Alexander Wurz is de druk bij Ferrari zowel Alonso als Vettel fataal geworden.

Alexander Wurz was ooit zelf aan het werk bij Benetton en Williams als F1-piloot en tegenwoordig is hij voorzitter van de ‘Grand Prix Drivers Association.’ In een VODcast met ‘Sky’ komt hij ook terug op de scheiding tussen Vettel en Ferrari. 

Hij ziet een paar parallellen met de periode van Alonso bij de Scuderia. Het enige verschil tussen beide heerschappen is dat hij het bij Vettel op geen enkel moment heeft zien aankomen.

“Hij laat nooit in zijn kaarten kijken,” aldus Wurz. “Kijk maar naar zijn overstap van Red Bull naar Ferrari, die gebeurde gewoon zonder dat er geruchten waren. Dat is typisch Sebastian Vettel.”

“Persoonlijk vind ik dat je bij Ferrari in de eerste maanden en jaren altijd grote liefde ziet. Je kent die radioboodschappen wel, die emoties zijn wat Ferrari zo mooi maakt in Italië. Maar op een bepaald punt lijkt het er op dat die hele sfeer je in een burnout drijft, zelfs Fernando Alonso.”

“Misschien is de liefde dan wel over, althans daar lijkt het toch op. Maar Sebastian heeft daar niet met mij over gesproken.”

Fernando Alonso was vijf jaar Ferrari-rijder en eindigde drie keer als tweede in het kampioenschap. Sebastian Vettel begint nu aan zijn zesde jaargang bij het team en is tot nu toe twee keer vice-kampioen geworden. Wurz begrijpt waarom het voor alle rijders moeilijk is bij Ferrari, zelfs als ze elders al grote successen geboekt hebben.

"Ferrari heeft de volledige nationale trots op haar schouders. Het is een geweldig merk," voegde Wurz eraan toe.

"Er is meer aan de hand dan alleen die race-passie. De druk van de natie rust op hun schouders en ook de rijders moeten dat ondergaan."

"Ferrari is zeer veeleisend voor de rijders. Ze houden echt van je als je kritisch met hen bent en ze op sleeptouw neemt."

"Maar als het succes niet komt, dan begint dat ineens een averechtse uitwerking te hebben en zijn ze beschermend over hun erfgoed, over hun werk en over hun kwaliteit."

"Op dit punt kan ik zien dat er altijd wrijving komt, en dat is niet alleen voor de rijders. Ze zijn in de loop der jaren ook van teambaas veranderd. Dat heeft volgens mij te maken met de invloed van buitenaf, maar ook met de Latijnse levensstijl. Die mengeling lijkt lastig te zijn."

"Als we terugkijken naar de tijd van Schumacher, Ross Brawn, Rory Byrne en Jean Todt zien we dat zij als groep binnenkwamen en samen zo sterk waren dat ze konden slagen. Zij konden die Italiaanse druk van zich afzetten, laten we het maar zo noemen."

"Maar sinds ze uit elkaar zijn gegaan kan Ferrari haar eigen verwachtingen niet meer inlossen."

Meer F1-nieuws op F1journaal.be:

Corrigeer

Het Nieuwsblad biedt meer dan 3.000 reeksen in 28 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.