Max Verstappen: "Austin 2016 was het meest beschamende moment in mijn F1-carrière"

Max Verstappen: "Austin 2016 was het meest beschamende moment in mijn F1-carrière"

Foto: Max Verstappen (Instagram)

Max Verstappen kijkt net zoals alle fans uit naar de start van het nieuwe F1-seizoen en vanuit zijn stek in Monaco blijft hij zoveel als mogelijk op de hoogte van wat er zich in het hoofdkwartier bij Red Bull afspeelt.

Het lijkt wel alsof het coronavirus de hele wereld tot een halt heeft geroepen en uiteraard ontsnapt het F1-circus daar niet aan. Max Verstappen probeert vanuit zijn appartement in Monaco via de digitale weg op de hoogte te blijven van wat er zich afspeelt in Milton Keynes, waar het hoofdkwartier van Red Bull Racing gevestigd is. 

“Begin juni mag ons team weer aan het werk”, aldus Max op zijn officiële website www.verstappen.nl . “We moeten nog bekijken hoe we dat gaan doen met mijn simdagen en of dat lukt met de maatregelen die dan in Groot-Brittannië gelden. We hebben elkaar wel een paar keer gesproken. Een keer zelfs met het hele team op Zoom, dat was mooi. Toen iedereen was ingelogd, waren we met wel 800 personen online.”

Verstappen heeft een hoge pet op van zijn crew, die er vorig jaar in Brazilië voor zorgde dat Red Bull het wereldrecord vestigde van de snelste pitstop. Slechts 1,82 seconden hadden zijn jongens nodig om zijn RB15 van nieuw rubber te voorzien, een verbetering van 0,06 seconden ten opzichte van Hockenheim datzelfde jaar.

“Mijn hele crew is erg goed. Ze zijn enorm snel, ook als ze soms de auto moeten repareren,” aldus Max met een kwinkslag. “Ook de pitstops van Red Bull zijn ongelooflijk. We hebben het wereldrecord staan, maar er gaat heel veel training aan vooraf om op dat punt te komen. Dat is erg indrukwekkend.”

Dat record was een hoogtepunt maar een andere pitstop zorgde ervoor dat hij, naar eigen zeggen, het meest beschamende moment in zijn F1-carrière beleefde. 

“Dat was in 2016 in Austin, tijdens de Amerikaanse Grand Prix. Het ging goed en ik lag vierde. Mijn engineer zei over de boordradio dat ik moest pushen en destijds betekende dat gewoonlijk dat ik een pitstop zou gaan maken. Hij zei dat en ik reed mijn ronde en reed de pitstraat in. Terwijl ik daar reed, besefte ik dat ik helemaal niet naar binnen geroepen was. Hij had mij niet gezegd een pitstop te maken.”

Op dat moment was het voor de monteurs alle hens aan dek en duurde de pitstop ongeveer acht of negen seconden, alle omstandigheden in acht genomen nog altijd snel, maar Red Bull Motorsport-baas Dr. Helmut Marko was ‘not amused.’

“Na afloop van de race was Dr. Helmut Marko natuurlijk kwaad op me,” gaat Max verder. “Ik gaf toe een fout gemaakt te hebben, want ik had niet veel anders te zeggen. Dat was behoorlijk beschamend.”

Meer F1-nieuws op F1journaal.be:

Corrigeer

Het Nieuwsblad biedt meer dan 3.000 reeksen in 28 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.