Al meer dan 100.000 Belgen hebben pakketreis geannuleerd en voucher aanvaard

Al meer dan 100.000 Belgen hebben pakketreis geannuleerd en voucher aanvaard

Al meer dan 100.000 Belgen hebben van hun reisorganisator een voucher aanvaard ter compensatie van hun geannuleerde pakketreis. Al die vouchers zijn goed voor een kleine 175 miljoen euro. Ondertussen blijft minister Nathalie Muylle (CD&V) over de terugbetaling van de reizen haar middelvinger opsteken naar Europa.

Twee weken geleden stak Europees Commissaris Didier Reynders een vermanende vinger uit naar België en elf andere lidstaten: dat reisoperatoren vouchers aanbieden in ruil voor de geannuleerde pakketreis, is aan te bevelen. Maar wie zijn geld terugwil, moet dat ook kunnen krijgen. En snel: binnen de veertien dagen.

Reynders spelde zo België les. Muylle schuift de terugbetaling immers op de lange baan omdat ze vreest dat veel reisorganisaties over de kop gaan als ze in deze crisistijden veel geld moeten ophoesten. Eerst een tegoedbon – ter waarde van de reis die niet doorgaat – en pas wanneer die binnen het jaar niet wordt gebruikt, kan de consument zijn geld terugeisen. En pas na zes maanden volgt dan de betaling. Op die manier moeten gedupeerde reizigers dus anderhalf jaar op hun geld wachten.

De opgestoken Europese vinger schrikt Muylle echter niet af. Zij gaat Reynders vrijdag antwoorden dat ze bij haar standpunt blijft. De minister is er niet alleen van overtuigd dat België de reissector zo meer zuurstof geeft, maar dat de consument ook beter is beschermd. Want wie een voucher aanvaardt, kan indien nodig nog altijd naar het Garantiefonds stappen indien de reisorganisatie failliet gaat.

Vrijwillig systeem

Test-Aankoop betreurt de houding. “Wij zijn voor een vrijwillig systeem. Wie kapitaalkrachtig genoeg is, kan altijd instemmen met een voucher. Maar wie het geld nodig heeft, moet dat ook kunnen terugkrijgen”, zegt woordvoerder Simon November.

Maar uit een bevraging van de reissector blijkt dat ondertussen al 100.693 mensen een voucher hebben aanvaard, goed voor in totaal 174,5 miljoen euro. Aangezien nog niet alle reisbedrijven hebben gereageerd, ligt het cijfer zeker nog hoger.

Ondertussen werkt Muylle samen met haar departement en de reissector ook aan een taskforce die consumenten moet antwoorden op vragen over alle mogelijke problemen waarmee ze kampen.

Corrigeer

NIEUWS