Mode

Raad van Amerikaanse modeontwerpers wil racisme in de modewereld aanpakken

Raad van Amerikaanse modeontwerpers wil racisme in de modewereld aanpakken

Foto: Isopix

De raad van Amerikaanse modeontwerpers, of Council of Fashion Designers of America (CFDA), heeft een reeks initiatieven aangekondigd om systematische racisme in de modewereld onmiddellijk een halt toe te roepen. “Je stem laten horen is niet genoeg. We moeten iets doen,” luidt hun statement.

Council of Fashion Designers of America (CFDA) stuurde op donderdag via sociale media een bericht de wereld in waarin ze hun actieplan om racisme in de modewereld aan te pakken uit te doeken doen. Dit bericht volgde na een vergadering van het bestuur op dinsdag. Alle leden van de raad kregen naar verluidt ook een brief toegestuurd, ondertekend door voorzitter Tom Ford en CEO Steven Kolb.

“Je stem laten horen en je uitspreken tegen rassenongelijkheid, onverdraagzaamheid en haat is de eerste stap, maar dat is niet genoeg”, luidt hun statement. “Onze wereld lijdt. Onze industrie lijdt. En het is onvoldoende om te zeggen dat we solidair zijn met iedereen die gediscrimineerd wordt. We moeten iets doen.”

View this post on Instagram

Given the deplorable acts of racism and violence that we have seen play out in our country over this past week, our response as an organization was ?rst and foremost on our minds and in our hearts. Black people in this country are reeling from years of injustice stemming from institutional constructs such as slavery, segregation, mass incarceration, police brutality and economic and voter suppression. The Black community is experiencing anger and frustration on top of the effects of the global pandemic that has hit communities of color the hardest. Having a clear voice and speaking out against racial injustice, bigotry and hatred is the ?rst step, but this is not enough. It is not enough to simply say that we stand in solidarity with those who are discriminated against. We must do something. The CFDA outlines initiatives that will immediately be undertaken to create systemic change within our industry: • The CFDA will create an in-house employment program speci?cally charged with placing Black talent in all sectors of the fashion business to help achieve a racially balanced industry. This program will be tasked with identifying Black creatives and pairing these individuals with companies looking to hire. • The CFDA will also create a mentorship program and an internship program focused on placing Black students and recent graduates within established companies in the fashion sector. • The CFDA will implement and make available to our members a Diversity and Inclusion training program. • We will make immediate contributions and take up fundraising activities in support of charitable organizations aimed at equalizing the playing ?eld for the Black community such as, but not limited to the NAACP and Campaign Zero - amongst others. We urge each and every member of the CFDA to take stock of their corporate structure to ensure that they have a racially balanced workforce and we challenge the retail sector of the fashion industry to ensure that their roster of brands and their product assortment is representative of the Black talent in our industry. Sincerely, Tom Ford, Chairman Steven Kolb, President & CEO #blacklivesmatter

A post shared by cfda (@cfda) on

De raad van Amerikaanse modeontwerpers heeft daarom de volgende initiatieven opgezet: Eerst en vooral zal CFDA zelf verschillende programma’s rond tewerkstelling, mentorschap en stagebegeleiding opzetten met als doel om het professionele werkveld meer te diversifiëren en zwarte studenten en afgestudeerden met modebedrijven in contact te brengen. Alle leden van de raad zullen daarnaast ook een trainingsprogramma rond diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer aangeboden krijgen. Verder zal de organisatie financiële ondersteuning bieden aan liefdadigheidsinstellingen die zich inzetten voor de zwarte gemeenschap.

In de brief roept de organisatie zijn leden verder op om “hun bedrijfsstructuur aan te pakken zodat ze een gediversifieerde werkplek kunnen garanderen” en om “winkels erop te wijzen dat hun aanbod representatief is met het zwarte talent dat deel uitmaakt van de mode-industrie.”

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees