Test Aankoop kreeg duizenden vragen over terugbetaling vliegtickets Ryanair

Test Aankoop kreeg duizenden vragen over terugbetaling vliegtickets Ryanair

Foto: Photo News

De grenzen zijn sinds enkele dagen opnieuw open en we kunnen opnieuw op reis, maar veel mensen zien dat toch niet zitten. Consumentenorganisatie Test Aankoop kreeg tijdens de coronaperiode 20.000 vragen binnen over op reis gaan. Een groot deel daarvan ging over de terugbetaling van vliegtickets en daarbij was Ryanair de meest voorkomende maatschappij.

Waarom krijg ik geen terugbetaling? Moet ik zo’n voucher aanvaarden? Wat als ik niet meer op reis wil gaan? Consumentenorganisatie Test Aankoop kreeg tijdens de coronaperiode ruim 20.000 vragen over op reis gaan. Het grootste deel ging over vliegreizen en Ryanair bleek de grote boosdoener. “Zo’n 26 procent van de vragen ging over Ryanair. Een terugbetaling krijgen voor je geboekte vliegtickets is er bijna onmogelijk. Ze dringen je eigenlijk altijd een voucher op. Op zich is er niks mis met die voucher, maar het zou een keuze moeten zijn. Dat is het nu eigenlijk niet”, zegt Simon November van Test Aankoop.

“Er bestaat een Europese verordening die maatschappijen verplicht mensen terug te betalen bij een annulatie. Maar die verordening is waarschijnlijk niet geschreven met een pandemie in het achterhoofd”, zegt November. “De luchtvaartmaatschappijen hebben waarschijnlijk heel wat kosten, maar moeten nu ook iedereen terugbetalen. Er is dus zeker niks mis met een voucher aan te bieden, maar dan ben je als reiziger eigenlijk bank voor de luchtvaartmaatschappij.”

Volgens Test Aankoop kan je zo’n voucher zeker aanvaarden als je dat kan. “Vooral bij pakketreizen, want dan zijn ze verzekerd bij een faillissement. Bij individuele vluchten is dat niet het geval. Als je je geld terug wil, moet je dat ook kunnen krijgen. Wijs hen op je rechten en blijf aandringen.”

Corrigeer

NIEUWS