Franse afhandelaar vervangt Swissport zes maanden op Brussels Airport en aast op permanente licentie

Franse afhandelaar vervangt Swissport zes maanden op Brussels Airport en aast op permanente licentie

Alyzia SAS komt naar Zaventem door het faillissement van Swissport. Foto: Photo News

Het Franse bedrijf Alyzia SAS krijgt een licentie van zes maanden voor bagage- en platformafhandeling op Brussels Airport, in afwachting van de normale selectieprocedure voor een nieuwe afhandelaar ter vervanging van het failliete Swissport Belgium. Dat heeft de luchthaven van Zaventem vrijdag gemeld.

Alyzia SAS zal, mits goedkeuring van het directoraat-generaal Luchtvaart van de FOD Mobiliteit, op 1 juli kunnen starten.

Na het faillissement van Swissport Belgium moest de luchthaven snel op zoek naar een oplossing, want er moeten twee afhandelaars actief zijn op de luchthaven. Swissport was goed voor de afhandeling van 60 procent van de vluchten op Brussels Airport. Brussels Airlines was de belangrijkste klant.

Uitbreiding

Alyzia is momenteel enkel op Franse luchthavens actief en telt meer dan 3.000 personeelsleden. De Fransen zijn uit op internationale uitbreiding, de licentie in Brussel is daarvoor een begin. Volgens de luchthavenuitbater heeft het bedrijf een heel goede reputatie.

“Alyzia heeft in zijn offerte aangetoond dat het op zeer korte termijn kan opstarten en het kan de nodige garanties bieden om op een veilige, correcte en kwalitatieve manier afhandelingsdiensten aan te bieden aan de luchtvaartmaatschappijen”, zegt de luchthaven.

Het is volgens Brussels Airport de bedoeling dat Alyzia minstens een deel van het personeel van Swissport Belgium opnieuw aan het werk zet, maar het is aan het Franse bedrijf om dat te regelen. “We hebben het hen warm aanbevolen”, zegt luchthavenwoordvoerster Ihsane Chioua Lekhli. “Maar het zal natuurlijk afhangen van welke klanten ze binnenhalen.”

Opnieuw onderhandelen

Alyzia kan niet zomaar de contracten van Swissport overnemen. Er zal opnieuw onderhandeld moeten worden. “Er zijn nu weer twee afhandelaars, maatschappijen hebben dus keuze. De markt kan zijn ding doen”, zegt Chioua Lekhli.

Brussels Airlines maakt intussen al gebruik van de diensten van Aviapartner. Het is nog niet duidelijk of dat een definitieve keuze zal worden. “Er zal nu een procedure starten om uit te maken wie op lange termijn onze afhandelaar zal worden. We zullen de zaak evalueren”, zegt woordvoerster Kim Daenen van Brussels Airlines.

“Niet alleen tijdelijk”

Als het van topman Monuir Khablachi van Alyzia afhangt, blijft het niet bij die zes maanden. Het bedrijf is uit op een permanente licentie, zegt hij.

Over hoeveel personeel Alyzia nodig zal hebben, is nog geen duidelijkheid. Dat hangt af van de klanten die het bedrijf weet aan te trekken. Zal er personeel aangetrokken worden van het failliete Swissport? “De luchthaven heeft aangegeven dat een aantal kaderleden zou kunnen helpen om ons de nieuwe omgeving te leren kennen”, zegt Khablachi. Hij hoopt het ex-Swissport-personeel in de komende dagen te ontmoeten.

Corrigeer

NIEUWS