Met deze auto rijdt de Vlaamse pionier in waterstof

Met deze auto rijdt de Vlaamse pionier in waterstof

Foto: Kris Van Exel

Hij is een pionier in waterstof, doceert ­Autotechnologie en is gefascineerd door ­alternatieve energiebronnen als CNG.

Dan mag het een verrassing heten dat Mark Pecqueur in zijn garage een Dacia Logan op lpg heeft staan: “De goedkoopste optie om te rijden. De auto kost 6.999 euro, de lpg-installatie 1.700 euro. Ik ­verbruik zeven liter per honderd kilometer, aan 32 cent maakt dat 2,2 euro per honderd kilometer. Qua uitstoot zit ik met lpg ook vrij goed. ­

Natuurlijk is deze auto een statement. En het is niet dat ik niet in elektrisch rijden geloof. Ik denk wel dat we beter kunnen ­inzetten op ­auto’s met kleine batterijen en een ­beperkt bereik. Ik heb ­alvast een Microlino ­besteld, een tweezitter met een koffer van ­driehonderd liter, die gebaseerd is op de BMW ­Isetta. Die kost twaalfduizend euro. Met een batterij van acht kWh kom je 120 kilometer ver, met een batterij van 14,4 kWh 215 kilometer. Ik geloof ook heel erg in autodelen en auto’s die autonoom rijden.”

LEES OOK: Wat houdt u tegen om een elektrische auto te kopen? Ze zijn fantastisch voor de portemonnee en het milieu, maar…

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees