Quinten Hermans vindt mogelijke schrapping startgelden een kwalijke evolutie: “Net nodig om alle onkosten te dekken”

Quinten Hermans vindt mogelijke schrapping startgelden een kwalijke evolutie: “Net nodig om alle onkosten te dekken”

Foto: BELGA

Uiteraard verslikte ook Quinten Hermans zich in zijn koffie toen hij vernam dat het systeem van hoge startgelden hoogstwaarschijnlijk op de schop gaat in de cyclocross.

LEES OOK (+). Waarom organisatoren startgeld in het veldrijden willen afschaffen: “Crossers hebben lange tijd boven hun stand geleefd”

“De precieze plannen ken ik niet, maar ik kan alleen maar hopen dat ze de coronacrisis niet aangrijpen om het huidige systeem af te schaffen”, zegt de Looienaar. “Dat wij, net als iedereen wat moeten inleveren, begrijp ik. Maar een definitieve afschaffing van de startgelden lijkt me toch een kwalijke evolutie. Vooral omdat wij, renners, zelfvoorzienend moeten zijn. Wij hebben die startgelden net nodig om al onze onkosten te dekken. En dat bedrag kan hoog oplopen. Zeker als je je naar de States moet verplaatsen. Wanneer je met je entourage naar een cross vertrekt, ben je al snel met een equipe van zes man sterk onderweg. Ga maar na: een chauffeur, mecanicien, masseur en ga zo maar door. Voor een buitenlandse cross verplaats ik me met mijn eigen wagen om sneller ter plaatse te zijn. Ook die benzine moet ik betalen. De helft kan in de camper overnachten, de rest gaat op hotel. Eerlijk? Ik zie het niet bepaald zitten om al die kosten te moeten bekostigen met mijn maandloon.”

Volgens de crosser van Tormans CX heeft hij zijn entourage net uitgebreid om professioneler voor de dag te komen. “De sport is nog nooit zo professioneel geweest als nu. Het algemene niveau ligt enorm hoog. Hoe gaat die curve zich in de toekomst ontwikkelen als we moeten bezuinigen op de onkosten?”

Of het prijzengeld van een cross en/of een klassement gevoelig gaat stijgen, wil Hermans nog zien. “Het zal alleszins nodig zijn om het verschil te compenseren. Hoe zit het trouwens met de losse crossen die onder één noemer worden georganiseerd, maar niet uitmonden in een eindklassement? De Brico, Ethias en Rectavitcrossen van deze wereld? Kortom, ik snap de beweegredenen wel, maar of het de sport ook daadwerkelijk ten goede komt? Ik zit toch nog met veel vragen”, besluit Quinten sceptisch.

LEES OOK (N+). COMMENTAAR. “Geen startgeld meer? Toppers zullen blijven crossen, kleinere profs zullen de sport massaal vaarwel zeggen”

Corrigeer

Het Nieuwsblad biedt meer dan 3.000 reeksen in 28 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.