Met ijssjaals en ijsvesten naar de start van de Strade Bianche in bloedheet Siena

Met ijssjaals en ijsvesten naar de start van de Strade Bianche in bloedheet Siena

In Siena, het begin- en eindpunt van de Strade Bianche, worden het vanmiddag maximaal tot 37 graden warm. Ook al zorgt een westenwind van 2 Beaufort in de open vlakten voor wat verfrissing, deze editie van de Strade Bianche wordt een bloedhete, die in een stoffige bakoven wordt betwist.

“Ze zullen zich met ijssjaals en ijsvesten bij de start aandienen”, voorspelt de dokter van Lotto-Soudal, Jens De Decker. “Precooling wordt belangrijk. Van elke renner weten we hoeveel vocht en zout hij verliest bij bepaalde omstandigheden. Op die individuele trendlijn berekenen we hoeveel vocht hij binnen moet nemen. Studies zeggen dat 2 procent van je lichaamsgewicht het maximum is dat je mag verliezen opdat je prestatie er niet al te veel onder lijdt. Voor een renner van 70 kilogram is dat dus 1,4 kilogram minder bij de finish, voor iemand die 80 kilogram weegt gaat dat tot 1,6 kilogram lichter. Zaak is zich goed te bevoorraden, met vocht en aangereikte mineralen erin. Over dik 180 kilometer kan dat voor een coureur betekenen dat hij van twaalf tot vijftien bidons moet drinken.”

Daarbovenop is er ook het witte stof bij een droge Strade Bianche. “Ze zien er altijd lelijk uit hé, achteraf, alsof ze onder een masker van stof zitten. De capaciteit om stof te verwerken is bij topatleten ook groot, maar na zo’n koers grijpt iedereen naar oorstokjes. En je vindt enkele dagen later nog vuil waar je het niet verwacht. Ook dat is de Strade Bianche”, besluit Jens De Decker.

Bij Lotto-Soudal staan er acht tot negen soigneurs langs de kant met drinkbussen, elke 20 kilometer kan er een drinkbus verkregen worden. Bij Deceuninck-Quick Step op elke grindstrook en bij Circus Wanty Gobert ook zes man verspreid over het parcours.

Andere hittemaatregelen: bij Lotto-Soudal, AG2R en Alpecin-Fenix gebruiken ze nylonkousen gevuld met ijsblokjes die ze in de kraag van het shirt steken. “We hebben ook ijsvesten bij, maar die gebruiken we niet. De schok met de warmte is dan te groot eenmaal je de uit doet. Bij de tijdrit kan dat wel worden gebruikt, omdat je daar perfect weet wanneer je moet starten en je de ijsvest twee minuten voor de start kan uittrekken. Bij een klassieker is dat veel moeilijker”, aldus ploegleider Frederik Willems. Bij Deceuninck - Quick Step gebruiken ze speciale verkoelende armbanden. Bij Circus-Wanty Gobert zijn er dan weer old school maatregelen: “Zo lang mogelijk in de airco van de bus blijven voor de start”, aldus Hilaire Van Der Schueren. (hc/bvc)

Corrigeer


Het Nieuwsblad biedt meer dan 3.000 reeksen in 28 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.