Virgin Atlantic vraagt faillissementsbescherming in VS aan, Virgin Australia schrapt 3.000 banen

Virgin Atlantic vraagt faillissementsbescherming in VS aan, Virgin Australia schrapt 3.000 banen

Richard Branson. Foto: AFP

Luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic Airways heeft in de Verenigde Staten een vorm van faillissementsbescherming aangevraagd. De vliegmaatschappij van de Britse zakenman Richard Branson staat door de coronacrisis op de rand van het faillissement en kon geen beroep doen op steun van de overheid.

In New York is Virgin Atlantic een zogeheten Chapter 15-procedure begonnen. Daarmee vragen niet-Amerikaanse bedrijven in de VS een vorm van uitstel van betaling aan, waarbij ze worden beschermd tegen juridische claims van schuldeisers.

Eerder op de dag meldde Virgin Atlantic aan een Britse rechtbank dat de bedrijfskas, zonder reddingspakket ter waarde van 1,2 miljard pond ( 1,3 miljard euro), volgende maand leeg is. Het bedrijf, dat voor 51 procent in handen is van Branson, hoopt erop dat de rechter in het Verenigd Koninkrijk het bewuste reddingsplan bindend verklaart voor alle schuldeisers.

Binnen dat reddingsplan worden schulden van Virgin Atlantic uitgesteld of kwijtgescholden, onder andere door de Virgin Group van miljardair Branson zelf. Daarnaast kunnen bepaalde schuldeisers, waaronder mede-aandeelhouder Delta Airlines, hun leningen omzetten in aandelen.

Leveranciers wordt gevraagd een deel van hun vorderingen bij de noodlijdende vliegmaatschappij kwijt te schelden.

In Australië 3.000 jobs weg

De Australische vliegtuigmaatschappij Virgin Australia heeft bekendgemaakt bij de geplande heropstart onder nieuwe eigenaars ongeveer een derde van het personeelsbestand te ontslaan. Dat komt neer op ongeveer 3.000 banen, melden Australische nieuwsmedia.

Het saneringsplan onder Bain Capital houdt onder meer in dat afscheid wordt genomen van lowbudgetvluchten. Wel behoudt de vliegmaatschappij bepaalde certificaten waarmee het deze divisie nieuw leven kan inblazen als de binnenlandse markt voor vakantiereizen weer volledig is hersteld.

Een belangrijk onderdeel van het plan is om een volledige Boeing 737-vloot te gaan exploiteren op alle belangrijke lijnvluchten en de andere vliegtuigtypes alleen in te zetten op regionale routes en charters. Dat betekent onder meer het schrappen van Boeing 777’s en Airbus A330-toestellen uit de Virgin-vloot.

CEO van Virgin Australia, Paul Scurrah, zei dat de luchtvaartmaatschappij geen andere keuze had dan te krimpen om te overleven tijdens de coronapandemie. “De vraag naar binnenlandse en internationale reizen over korte afstanden zal waarschijnlijk minstens drie jaar duren om terug te keren naar het niveau van vóór Covid-19, met de reële kans dat het langer zou kunnen zijn. Dat betekent dat we als bedrijf veranderingen moeten aanbrengen om te verzekeren dat Virgin Australia Group succesvol is in deze nieuwe wereld”, zei hij in een verklaring. “We geloven dat we de fundamenten kunnen leggen om Virgin Australia uiteindelijk weer te doen groeien en veel van de getalenteerde teamleden opnieuw aan te nemen.”

Eind april was Virgin Australia de eerste luchtvaartmaatschappij die als gevolg van de coronacrisis bezweek. Bewindvoerders namen de leiding van het bedrijf toen over, terwijl nieuwe investeerders of een koper werden gezocht.

Corrigeer

NIEUWS