Organisatie onder vuur na horrorcrash van Fabio Jakobsen aan finish die al jaren kritiek krijgt: “Dit is gewoon zelfmoord”

Organisatie onder vuur na horrorcrash van Fabio Jakobsen aan finish die al jaren kritiek krijgt: “Dit is gewoon zelfmoord”

Foto: BELGA

De eerste rit in de Ronde van Polen komt traditioneel aan in Katowice. Op een laatste rechte lijn die dalend is, met snelheden tot boven de 80km/u. Er werd de voorbije jaren al vaak kritiek op gegeven en nu ligt de organisatie opnieuw onder vuur na de horrorcrash van Fabio Jakobsen.

LEES OOK. Van Armstrong tot Gilbert, wielerwereld bidt voor Fabio Jakobsen: “Ik denk dat ik nog nooit zo’n zware crash heb gezien”

LEES OOK. Patrick Lefevere overweegt juridische stappen tegen Groenewegen na horrorcrash Jakobsen: “Dit is een moordaanslag”

Iljo Keisse sprak van een “slapeloze nacht na het zien van de horror in Polen”. Zijn ploegmaat vloog tegen hoge snelheid over de dranghekken en wordt momenteel in een kunstmatige coma gehouden. “Zijn toestand is ernstig, maar stabiel”, klonk het rond middernacht.

Intussen scherpt de kritiek over de aankomststrook van de eerste rit in de Ronde van Polen opnieuw aan. “Op mijn teller stond 81km/u, dus moeten die mannen 85km/u hebben gereden”, aldus Moreno Hofland (EF Education First), die ook ten val kwam. “Zo’n zware crash heb ik echt nog nooit gezien. Over deze aankomst is al jaren discussie. Wat Dylan doet, is niet goed hè, maar het is een samenloop van omstandigheden. Ik ken Dylan vooral als een ’faire’ sprinter. De snelheden zijn voor ons niet bekend en op die weg zitten ook nog allerlei putten en hobbels. Dit is echt heel heftig, laten we vooral hopen dat het goedkomt met Fabio. Dat is het allerbelangrijkste.”

Video: Reuters

Show

In een massasprint worden normaal gezien snelheden tot zo’n 70km/u gehaald. Maar de dalende lijn in Polen zorgt voor hogere snelheden. Onverantwoord, klinkt het.

“Ongeacht of Dylan Groenewegen gediskwalificeerd moet worden, de organisatie in Polen moet begrijpen dat het altijd zelfmoord is om een aankomst te organiseren bij 85km/u”, aldus Cofidis-renner Fabio Sabatini, een ex-ploegmaat van Jakobsen. “Ik denk hier al jaren hetzelfde over, maar ze willen altijd een show. Wel, hier heb je die show... Ik bid voor Fabio.”

Zijn landgenoot Davide Martinelli (Astana) sprak van een “schandalige aankomst”, terwijl Sacha Modolo (Alpecin-Fenix) het gemunt had op de dranghekken. “Wie dit soort hekken plaats, zou ook gearresteerd moeten worden”, aldus de ploegmakker van Mathieu van der Poel.

Modolo werd daarbij gesteund door olympisch baankampioen Alex Rasmussen, die in een video het verschil liet zien met de dranghekken in de Tour de France.

“Te gek voor woorden”

Hetzelfde geluid bij CCC-renner Simon Geschke. “Elk jaar opnieuw dezelfde dalende aankomst”, aldus de teamgenoot van Greg Van Avermaet. “Elk jaar opnieuw vraag ik mezelf af waarom de organisatie denkt dat dit een goed idee is. Massasprinten zijn al gevaarlijk genoeg. Je hebt geen dalende finish nodig tegen 80km/u!”

Ook wielerlegende Sean Kelly liet van zich horen. “De UCI moet hier echt naar kijken en stoppen met het toestaan van meer en meer gevaarlijke aankomsten. Een sprint in dalende lijn naar de finish is te gek voor woorden. De veiligheid van de renners moet de hoogste prioriteit hebben.”

Net als Robbie McEwen. “Misschien beter bezighouden met de veiligheidsvoorschriften in de laatste kilometer in plaats van met de lengtes van sokken, UCI?”, aldus de Australiër.

Corrigeer


Het Nieuwsblad biedt meer dan 3.000 reeksen in 28 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.